You are here

Automobilių variklių galios matavimo ypatumai

  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Automobilio variklio galios matavimas
    Automobilio variklio galios matavimas
  • Variklis
    Variklis

Didesnė automobilio variklio galia – tai bene daugelio benzingalvių svajonė. Nemaža dalis jų būtent tai įtraukia į automobilio modifikavimo planų sąrašą. Vieni apsiriboja tik nauja oro įsiurbimo ar išmetimo sistema, kiti lenda į variklio vidų ir keičia jo vidurius. Dar kiti montuoja turbokompresorius arba čipuoja variklius.

158 AG ar 167 AG?

Žinoma, kuomet yra atlikti visi darbai – nesvarbu kokio sudėtingumo, norisi sužinoti kiek gi papildomų „arklių“ atsirado variklyje. Kaip tą padaryti? Vieni skaičiuoja iš akies, pasitikėdami įvairių variklio tiuningo kompanijų techniniais duomenimis, pateiktais apie instaliuotą detalę. Pavyzdžiui, vienas gamintojas deklaruoja, kad jo sportinis oro filtras prideda 3 AG, o sportinė išmetimo sistema papildomai sukuria 14 AG. Tačiau tai tik teorija, juk norisi turėti tikslų skaičių. Be to, senesni automobiliai dar prieš atliekant variklio galios kėlimo procedūras jau gali būti praradę dalį galingumo. Taigi įdiegus kažką naujo, gali pavykti tik susigrąžinti dingusius kilovatus.

Idealiausias būdas visa tai išsiaiškinti – išmatuoti automobilio variklio galią ant specialaus dinamometrinio galios matavimo stendo. Tokią paslaugą Lietuvoje gali pasiūlyti variklių galios kėlimu ir matavimu užsiimančios firmos.

Gavus rezultatus bus aišku, ar variklio galingumas po atliktų modifikacijų yra 167 AG, kaip buvo užsibrėžta, ar vis dėl to „tik“ 158 AG.

Nuo ko priklauso variklio galios matavimo duomenys?

Tačiau net ir išmatavus variklio galią ant Dyno stendo, ji vis tiek ne visuomet bus tiksli, kadangi vienas stendas tam pačiam automobiliui gali parodyti geresnį galios vienetų skaičių, o kitas stendas – prastesnį. Ties gautais rezultatais ir prasideda visas įdomumas. Daugiau galios – skamba geriau, bet realybė įdomesnė. Taigi, kuriuo tikėti? O gal tiesiog pasikliauti specialistu, kuris patvirtintino, kad jo įrašyta programa papildomai prideda 15 kilovatų galios?

Visų pirma, reikia žinoti, kad variklio galios matavimo duomenys labai priklauso nuo:

- stendo tipo (galingų automobilių galios matavimui reikalingas didelę rotacinę masę turintis stendas);

- įsiurbiamo oro temperatūros matavimo metu (būtinas šviežio oro tiekimas į „dyno“ patalpą);

- oro slėgio;

- santykinio drėgnumo;

- aplinkos oro temperatūros.

Tai faktoriai, kurie turi būti tikslūs. Tačiau gana dažnai šie parametrai prieš atliekant variklio galios matavimą ant stendo gali būti suvedami tiesiog „iš lempos“ arba paliekami pagal nutylėjimą (pagal default'ą), žinant kokie jie turi būti stendui veikiant idealiomis sąlygomis. Netikslumas čia gali reikšti labai daug – netiksli variklio galia ir apgautas automobilio savininkas.

Yra svarbi ne tik visa aplinkos būsena (temperatūra, drėgnumas, slėgis), bet svarbus rodiklis yra ir volų rotacinė masė – pasipriešinimo masė. Automobilio variklis, kurio galia matuojama ant stendo, sukdamas automobilio ratus priešinasi stendo volams. Jeigu tas pats automobilis priešintųsi didesniam volų sukuriamam svoriui, negu jis privalo būti konkrečiam automobiliui, tai jo variklio galia būtų išmatuota didesnė, negu yra iš tikrųjų. Jis turėjo atlikti sunkesnį darbą - priešintis stendo volams labiau, nei jam priklauso.

Be to, matuojant variklio galią galingiems automobiliams reikalingas didelę rotacinę masę turintis stendas, kad sukurtų atitinkamą pasipriešinimą ratams arba jis turi būti su elektromagnetiniais stabdžiais.

Galimybė sukčiauti

Žinant kokie aplinkos parametrai pakels rezultatus ir privers klientą pasijusti laimingu, galima juos tiesiog įvesti į kompiuterį rankiniu būdu. Tokiu atveju bus netiksliai išmatuota automobilio variklio galia, kurios apskaičiavimas priklauso nuo išvardintų parametrų. Taigi čia atsiranda sukčiavimo galimybė.

Esmė tame, kad matuojama variklio galia turi būti vienoda nepaisant to ar oro temperatūra yra 2 laipsniai šalčio, ar 15 laipsnių šilumos, ar drėgmė yra 10, ar 50 procentų, ar slėgis aukštas, ar žemas. Ir jeigu, pavyzdžiui, patalpoje yra 10 laipsnių šilumos, o stendas skaičiuoja viską pagal įvestą 20 laipsnių oro temperatūrą, tai natūralu, kad tokiu atveju ir variklio įsiurbiamo oro temperatūra bus kitokia, negu ji būtų esant 20 laipsnių šilumos.

Anksčiau paminėtas volų rotacinės masės rodiklis taip pat yra labai svarbus – klientas turi kaip ir kitus taip ir šiuos duomenis matyti ant atspausdinto rezultatų lapo. Daugumai pigių stendų gamintojų yra per brangu nustatyti šį rodiklį, todėl jo korekcijos leidžiamos programos operatoriui. Padidinus rotacinę masę programoje – variklio galios rezultatas bus atvaizduotas didesnis arba atvirkščiai.

Savadarbiai galios matavimo stendai

Didžioji dauguma mūsų šalyje naudojamų galios matavimo stendų neturi hidrometeorologinių stotelių, fiksuojančių aplinkos duomenis, jie yra savadarbiai arba be kokybės sertifikatų, o tai reiškia, kad su jais nepavyks pasiekti tikslumo. Tokiu atveju atlikus variklio galios matavimus, atspausdintame rezultatų lape labai dažnai nerasime įrašų nei apie aplinkos ar įsiurbiamo oro temperatūras, slėgį bei drėgnumą.

Klientui rezultatų lape bus pateikta tik variklio galia ir kreivės, atsižvelgiant į aplinkos temperatūrą ir atliktas korekcijas pagal DIN standartą, bet rodikliai, pagal kuriuos šie skaičiavimai buvo atlikti labai dažnai nebus paviešinti. Žinoma, aplinkos oro temperatūra gali būti įrašyta pagal dirbtuvėse kabančio termometro rodmenis arba įvesta tokia, kokia ji privalo būti atliekant matavimus vienu ar kitu stendu, esant idealioms sąlygoms.

Lietuvoje dėl variklio galios matavimo duomenų tikslumo gana dažnai atsiranda nepasitikėjimo faktorius, nes to paties automobilio rezultatai skiriasi atliekant matavimus skirtingose vietose.

Prieš kelis metus yra net gi tekę spaudoje matyti Valstybinės kelių transporto inspekcijos technikos skyriaus atstovo teiginį, kad Lietuvoje esančių galios matavimų stendų rezultatai nėra pripažįstami, o norint tiksliai išmatuoti automobilio variklio galią – reiktų vykti į Vokietiją.

Profesionalūs variklio galios matavimo stendai

Tiksliausiai automobilio variklio galia bus išmatuota su gerą vardą turinčių kompanijų įrenginiais, kurie turi kokybės sertifikatus bei dėl patikimumo yra naudojami gerai žinomose, automobilių variklių tiuningu užsiimančiose dirbtuvėse ar net pačių automobilių gamintojų.

Europoje yra žinomi „SuperFlow“, „Piper“, „Maha“, „V-tech“, „DynoDynamics“, „Dynojet“ dinamometrinių stendų bei kitos įrangos automobilių testavimams ar kontrolei gamintojai. Bene populiariausia Europoje – tai Vokietijos kompanija „Maha“, kuri gamina itin didelį asortimentą įvairių automobilio parametrų testavimo įrangą ir aparatūrą, įskaitant ir variklių galios matavimo stendus.

Pripažintas profesionalų

Vokietijoje „Maha“ variklių galios matavimo stendą naudoja tokie tiuningo specialistai kaip „Hamann“, „MTM“, „ABT“ ar „PP Performance“. Be to, šiuo stendu pasitiki tokie automobilių gamintojai kaip „Mercedes-Benz, „BMW“, „Volkswagen“, „Audi“, „Škoda“, „Seat“, „Porsche“. Taigi abejoti šio stendo rezultatais nėra prasmės.

„Maha“ kompanija savo veiklą yra pradėjusi dar 1968 metais, o dabar yra plačiai žinoma ne tik Europoje, bet ir visame pasaulyje, o jos produkcija naudojama įvairiuose pasaulio regionuose: Kinijoje, JAV, Australijoje, Pietų Afrikos Respublikoje, Prancūzijoje, Turkijoje, Didžiojoje Britanijoje ir t.t. Kompanijos gaminius – įvairius įrenginius - naudoja ir Vokietijos (TUV, DEKRA) bei Didžiosios Britanijos (MOT) techninių apžiūrų centrai (stabdžių stendai, žibintų stendai, važiuoklės tikrinimo stendai, emisijos tikrinimo įranga ir t.t.). Taigi tai yra puikiai žinomas ir pripažintas gamintojas visame pasaulyje, todėl ir jo gaminami variklio galios matavimo stendai nekelia jokių abejonių. Lietuvoje taip pat yra naudojančių šio gamintojo produkciją.

Modernią vokišką „Maha“ kompanijos aparatūrą bei įrangą Lietuvoje naudoja techninių apžiūrų centrai. „Maha“ variklių galios matavimo stendą turi Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VGTU). Čia vienos ašies stendas yra naudojamas „Automobilių transporto“ katedroje, automobilių eksploatavimo mokomojoje laboratorijoje, per užsiėmimus studentams.

Sertifikuotas galios matavimo stendas Lietuvoje

„Maha“ dinamometrinį stendą turi ir Kaune įsikūrusios variklių galios tobulinimo dirbtuvės „Startline“. Čia naudojamas itin modernus ir rimtas „Maha LPS 3000 PKW 4x4“ dinamometrinis stendas gali matuoti variklio galingumą tiek dvejais ratais, tiek visais keturiais ratais varomiems automobiliams. Jis turi naujausią programinę įrangą, o hidrometeorologinė stotelė, stebinti aplinką yra šio stendo sudedamoji dalis. Ji matuoja tiek reikiamas temperatūras, tiek slėgį, tiek drėgmę.

Džiugu, kad visus reikiamus sertifikatus bei kokybės standartus turintis, visoje Europoje pripažįstamas, plačiai naudojamas puikų vardą turinčių tiuningo kompanijų bei automobilių gamintojų, variklių galios matavimo stendas „Maha“ yra ir lietuviškoje tiuningo kompanijoje, kur bet kas gali tiksliai sužinoti savo automobilio variklio galią ir 100 procentų pasitikėti gautais rezultatais.

Įmonės atstovas teigia, kad nemaža dalis klientų pas juos išsimatavę variklio galią - pasimeta, kadangi rezultatas būna prastesnis, nei anksčiau kitoje vietoje atlikto matavimo rezultatai. Tačiau tokia jau ta tiesa, nes „Maha“ stendas itin tiksliai suskaičiuoja visus „arklius“ ir niutonus. Baltijos šalių mastu tokius stendus, tinkančius pamatuoti ir visais ratais varomų automobilių variklių galią, būtų galima laisvai suskaičiuoti vos ant vienos rankos pirštų.

Naujo automobilio variklio galios patikra

Taigi net ir visiškai naują automobilį, ką tik įsigytą iš įgaliotojo atstovo, drąsiai galima varyti į šias dirbtuves Kaune, pamatuoti jo galią ir įsitikinti, ar automobilio gamintojas ją yra nurodęs teisingai. Ir jeigu rezultatas bus ne toks, koks yra deklaruojamas, klientas turi teisę reikalauti to, už ką moka. Tuo tarpu automobilių gamintojo atstovas negalės nepripažinti šiuo stendu išmatuoto rezultato.

Išsamūs ir patikimi rezultatai

Taigi norint sužinoti tikslią variklio galią tikrai nereikės vykti į Vokietiją - artimiausia vieta, kur galima tai padaryti, yra „Startline dirbtuvės Kaune. Čia bus itin tiksliai pamatuota bet kokio automobilio variklio galia, o rezultatų suvestinėje bus ne tik kreivės, kilovatų ir niutonmetrų skaičius, bet ir visi tikslūs aplinkos duomenys, būtent pagal kuriuos tiksliai buvo atlikti variklio galios matavimai. Viskas aiškiai ir be jokių paslapčių išdėstyta ant balto popieriaus lapo. Kažkokioms korekcijoms ar sukčiavimams vietos čia visiškai nebelieka. Kiek „arklių“ automobilis turi, tiek ir yra parodoma. Stendas visus duomenis iš aplinkos ima automatiškai.

Be to, verta paminėti, kad į variklį įsiurbiamo oro temperatūros duomenis „Maha“ galios matavimo stende esantis daviklis per OBD jungtį ima iš pačio automobilio kompiuterio. Be to, variklio galios matavimo metu variklis pastoviai aprūpinamas šviežiu oru, kas yra būtina.

Esant tokiam sertifikuotam galios matavimo stendui Lietuvoje, visuomet galima tvirtai įsitikinti, kiek papildomos galios pridėjo viena ar kita automobilio variklio modifikacija ar kompiuterio programavimas. „Maha“ stendas yra patikimas, todėl automobilio savininkas visuomet tiksliai sužinos savo transporto priemonės variklio galią.

Susisiekti su „Startline" galima Facebooke arba www.startline.lt

Kategorijos: