You are here

Automobilių sporto terminai: kuo ralis skiriasi nuo žiedinių lenktynių?

  • Ralis ir žiedinės lenktynės
    Ralis ir žiedinės lenktynės

Visa Lietuva nekantriai laukia jau visai priartėjusių 2016 m. „ENEOS 1006 km“ lenktynių – savaitgalio, kuomet Palangos „močiutės“ išnuomoja praktiškai visus savo turimus kambarius ir kurortas tampa adrenalino sostine. Tiek renginio organizatoriai, tiek patys dalyviai pasiruošimus pradeda toli gražu ne likus mėnesiui ar porai iki paprastai liepos viduryje vykstančių lenktynių – visi darbai prasideda tik pasibaigus lenktynių sezonui prieš tai. Taip sakant, lenktynės baigėsi – teprasideda lenktynės.

Tačiau, nors automobilių sportas ir tampa vis populiaresne sporto šaka Lietuvoje, daugelis dar galėtų „nusilaužti koją“ užkliuvęs už automobilių sporto terminų. Dažnas automobilių sporto mėgėjas ar lenktynininkas šypteli išgirdęs klausimą „ar važiuosi į Palangos ralį?“. Ne vienam ir ne dviem netgi ir etatiniam lenktynių stebėtojui ralis ir automobilių sportas vis dar yra sinonimai.

Ralis ar žiedinės lenktynės? Vieni skirtumų gali įžvelgti labai daug, kitiems – tai vienas ir tas pats automobilių sportas. Ir tiek. O kaip atrodo tie esminiai skirtumai, pagal kuriuos automobilių sportą būtų galima suskirstyti?

Ralis nuo kitų automobilių sporto šakų skiriasi tuo, kad lenktyniaujama daugiausia bendro naudojimo keliais, važiuojant „iš taško A į tašką B“, važiuojant pro kontrolinius punktus. Lenktyniniu režimu pilotai važiuoja tik specialiuose, uždaruose greičio ruožuose. Nuo vieno greičio ruožo iki kito lenktynininkai važiuoja atvirais keliais, laikydamiesi visų kelių eismo taisyklių ir griežtai nustatyto laiko limito, per kurį privalo nusigauti į kitą kontrolės punktą. Ralyje dalyvaujantys dalyviai gali pravažiuoti nuo 100 iki 700 kilometrų, renginiai užsitęsti nuo vienos iki trijų ar daugiau dienų – viskas priklauso nuo ralio lygio.

Kaip tuomet yra su žiedinėmis lenktynėmis? Šios vyksta uždarose, specialiai tam ruoštose trasose: pavyzdžiui, kaip Lietuvoje esantis „Nemuno žiedas“, Latvijos „Bikernieki“ ar Estijoje esanti „Auto24Ring“ sukurta infrastruktūra. Žinoma, ne visada tai atskirai sukurtas automobilių sporto kompleksas – tai gali būti ir atskirai įrengta ir suformuota laikinoji trasa, kaip kad Palangoje įvyksiančioms „ENEOS 1006 km“. Svarbiausia, kad atsižvelgiant į didelius automobilių išvystomus greičius, sukurta infrastruktūra užtikrintų tiek dalyvių, tiek žiūrovų saugumą.

Lenktynių serijos, įskaitos ir čempionatai. Žinoma, šalia žiedo ir ralio dar yra ir dragas – automobilių traukos lenktynės bei šonaslydis. Pastarąsias lenktynes supainioti su kitomis būtų itin sunku – jos nuo visų kitų ženkliai skiriasi savo specifika. Automobilių sportas turi ir lygius, atskirus renginius ir bendrąsias įskaitas. Aukščiausioji įskaita šalies mastu – Lietuvos čempionatai, po jų gali sekti Baltijos šalių ar šiaurės Europos regionų, Europos ar pasaulio čempionatai.

2016 metų sezonas. Grįžtant prie žiedinių lenktynių ir bene populiariausio automobilių sporto renginio Lietuvoje – „ENEOS 1006 km“ – vien žvelgiant į tvarkaraštį matyti, kad tai toli gražu ne vienas renginys. Nors šios lenktynės daugelio vadinamos komercinėmis, jos – oficialios, suderintos su automobilių sporto federacija. Negana to, šis renginys – puikus pavyzdys, kaip vienas savaitgalis gali talpinti savyje skirtingas automobilių sporto šakas. Toje pačioje trasoje įvyks ne tik 1006 km ilgio automobilių lenktynės, bet ir Startline Lietuvos endurance čempionato įskaita. Ką tai reiškia? Ogi kad dalyviai, 2016 metų pradžioje užsiregistravę čempionate, visą sezoną renka taškus, šie sumuojami ir spalio mėnesį, įvykus paskutiniajam etapui taps aišku, kas buvo greičiausieji iš greičiausiųjų. O ir pavadinime sutinkamas „Startline“ (išvertus iš anglų kalbos – starto linija) – toli gražu nereiškia trasos elemento: tai Lietuvos automobilių sporto federacijos partnerio „SL Startline“ vardas. Ir tai dar ne viskas: lenktynių metu įvyks ir šonaslydžio, t.y., populiariai vadinamo „driftu“, čempionato trečiasis etapas.

Painoka, tiesa? Šiek tiek. Tačiau visos sporto šakos turi savo specifiką, terminus, sąlygas ir taisykles. Automobilių sportas – ne išimtis, bet juk tai ir žavi: kuo daugiau savitumo, tuo daugiau noro išmokti, sužinoti ir „žaisti“ lenktynes.

Autorė Inga Juškevičiūtė

Kategorijos: