You are here

Benediktas Vanagas: BMW M3 E30 buvo mano vaikystės svajonė

Benediktas Vanagas prie legendinių automobilių/Vytauto Pilkausko nuotrauka

VW Golf Rallye“, „BMW M3 E30” ir „Lancia Delta Integrale Evo“ – tai keletas FIA homologuotų A grupės legendinių automobilių, kurie buvo išleisti ribota serija riedėti gatvėmis vien tam, kad šiems automobiliams būtų leista dalyvauti autosporto varžybose 1987 – 1996 metais.

„Kartais vakare užvažiuoju į komandos garažus, nuimu apklotus nuo šių žavių legendų ir tiesiog jomis grožiuosi.“ – emocijomis apie šiuos automobilius dalijasi vienas garsiausių Lietuvos lenktynininkų - Benediktas Vanagas, pradėjęs rinkti A grupės ralio automobilių kolekciją, kurios trys paminėtos legendos jau puikuojasi jo komandos garaže, nekantriai laukdamos sekančių eksponatų.

98.lt komanda apsilankė šiame garaže, apžiūrėjo legendinius automobilius, palikusius neišildomą įspūdį, bei pakalbino pradedantį automobilių kolekcionierių, lenktynininką Benediktą Vanagą.

Kada kilo mintis kolekcionuoti automobilius?
Iš ties, neturėjau ilgai brandinto plano kolekcionuoti automobilius. Visada buvo noras turėti mieliausius širdžiai automobilius netoliese. Įsigijau pirmąjį eksponatą - „BMW M3“. Po to pagalvojau, kodėl gi nepadarius plano ir nesurinkus tam tikro laikotarpio ir paskirties automobilių vienoje vietoje. Taip ir gimė pirmieji kolekcijos štrichai.

Kodėl nusprendėte kolekcionuoti būtent A grupės ralio legendas, skirtas važinėti legaliais keliais?
Manau, kad apie 1995 metus buvo sukonstruoti paskutinieji automobiliai, kurios naudojome važinėti gatvėmis, po to buvo pradėtos gaminti, pavadinčiau jas - susisiekimo priemonėmis. Jos tapo prikimštos įvairių aktyvių saugumo sistemų, skirtų jas valdyti kelyje nepatyrusiems vairuotojams, transporto priemonės tapo sunkios. Kitaip tariant, atsitiko tai, ko stengiamės išvengti automobilių sporte. Devintajame dešimtmetyje buvo gaminami automobiliai, apie kuriuos svajojo mano ir dar kokių dviejų kartų žmonės. Šie automobiliai pasiekė įspūdingų pergalių ir suteikė begales nuostabių emocijų automobilių sporto mylėtojams. Tai SPORTINIAI AUTOMOBILIAII iš didžiosios raidės.

Kokia bus kolekcijos paskirtis?
Mūsų tikslas Lietuvoje turėti vertingą automobilių, susijusių su automobilių sportu kolekciją, kad žmonės besidomintys istorija turėtų šansą pamatyti jas savo akimis. Kolekcija, tai visų pirma didžiulė emocinė vertė.

Ar galite prognozuoti, kada jūsų kolekcijoje atsidurs visi A klasės automobiliai?
Galvoju, kad kolekcija tai ne rezultatas, o procesas . Nemanau, kad apsiribosime tik standartiniais homologacijos reikalavimui pagamintais A klasės automobiliais. Pradėsime rinkti profesionalius sportinius automobilius. Vienus jų keisti geresniais. Plėsime istoriją vis labiau. Tikiu, kad šis procesas bus ilgas ir labai įdomus.

Kaip vykdote šių automobilių paiešką? Ar sunku juos surasti?
Tai labai įtraukiantis procesas. Neturiu didelės patirties istorinių automobilių rinkime. Kiekvieną savaitę skiriu dėmesio naujų eksponatų paieškai. Surandu vis naujos informacijos. Laikui bėgant šių automobilių nedaugėja. Tai ilgas ir kruopštus darbas, teikiantis malonumą.

Ar surasto automobilio kaina turi didelę įtaką apsisprendimui jį įsigyti?
Svarbiausia, apsisprendimui - kokybė. Mūsų tikslas, kad automobiliai būtų maksimaliai autentiški ir kaip galima geriau išlaikyti. Tokie būna tik brangūs, arba labai brangūs .

Kaip apibūdintumėte legendinių automobilių pasiūlą? Rinką?
Čia viskas priklauso nuo modelio, kurį nori surasti. Yra modelių, kurių gali rasti dešimtis, tačiau gerai juos išnagrinėjus supranti, kad dėmesio verto nėra nei vieno arba tokių tik keletas. Yra modelių, kurių kol kas negaliu rasti nei vieno. Reikia nepamiršti, kad šiuo metu mūsų ieškomi automobiliai buvo pagaminti prieš 20 ar daugiau metų.

Pirmi trys automobiliai atsirado pas jus labai greitai. Ar buvote iš anksto juos nusižiūrėję?
Čia kaltas mano užsidegimas, kai ko nors užsimanau - „palauk“ nebūna. Skyriau daug dėmesio ir energijos eksponatų paieškai. Ir štai jie, pas mus garaže, pradeda naują gyvenimą.

Ar įsigyti automobiliai buvo visiškai autentiški? Ar trūko kokių nors originalių detalių juose?
Kaip ir minėjau ankščiau, ieškome kaip galima autentiškesnių automobilių. Norime, kad jie būtų kaip galima mažiau modifikuoti. Mūsų noras šiuos automobilius laikyti puikiai veikiančius, tad yra tikrai nemažai smulkmenų, kurias užsakome pas originalių detalių pardavėjus.

Kurį iš A grupės automobilių gali būti sunkiausia įsigyti?
Vienas iš kiečiausių riešutėlių šiuo metu yra „Mercedes 190 2.5-16 EVO“.

Koks bus sekantis modelis?
Visą laiką ieškome kelių mus dominančių modelių. Taip pat žiūrime ar galime rasti geresniame stovyje esančių automobilių nei mes turime, tad kaip ir minėjau, kolekcionavimas tai nesibaigiantis procesas. Kai tik įsigysime kokį naują eksponatą, nelaikysime jo paslaptyje.

Ar apsiribosite vien A grupės automobilių kolekcija?
Žinoma, masina ir legendinė B grupė ir naujesni WRC klasės automobiliai. Pamatysim, viskam savas laikas.

Šiuo metu savo garaže turite tris legendinius automobilius: „BMW M3 E30”, „VW Golf Rallye“ ir „Lancia Delta Integrale Evo“. Kuris iš jų kelia daugiausiai emocijų?
Labai džiaugiausi, kai įsigijome „BMW M3“, tai buvo mano vaikystės svajonė. Šiuo metu daugiausia emocijų man sukelia „Lancia Delta Integrale Evo“. Tai legenda, kurią matant pašiurpsta oda.

Su kuriuo iš jų norėtumėte palenktyniauti ralio varžybose?
Lenktyniauti reikia sportiniais, specialiai ruoštais automobiliais su visa saugumo įranga juose. Tačiau iš šiuo metu turimų mieliausiai rinkčiausi A grupės „Lancia Delta Integrale Evo“. Tai kultinis ralio automobilis, su kuriuo net 4 metus lenktynininkai buvo tapę pasaulio ralio čempionais.

Ar kolekcijai skirti automobiliai bus naudojami kelyje?
Kiekvieną dieną mes jų tikrai nenaudosime. Tačiau visi jie nepriekaištingai veikiantys ir puikiai važiuojantys. Manau, kad kiekvienas jų per metus nuvažiuos bent po šimtą kilometrų.
  
Ar galėtų šie legendiniai automobiliai varžytis ralyje su šiuolaikiniais ralio automobiliais?
Žinoma, jie kiek lėtesni nei šiuolaikiniai automobiliai. Tačiau tam tikromis sąlygomis jie yra tikrai nedaug lėtesni nei šių dienų technika.

Jeigu jums kas nors pasiūlytų sudalyvauti su pilnai ruoštu legendiniu automobiliu viename ralio etape, ar iškeistumėte jį į savo „Subaru Impreza“?
Su malonumu sudalyvaučiau klasikinių automobilių ralyje, kur važiuoja tik tokio tipo lenktyninė technika. Būtų be galo įdomu pačiam prisiliesti prie automobilių sporto istorijos.


 
Kaip artimieji/draugai vertina automobilių kolekcionavimą?
Visi pažįstami ar bičiuliai džiaugiasi mano sprendimu surinkti tokių automobilių kolekciją. Ne daug jų supranta, kad tai nėra labai lengvas užsiėmimas bei to, kad reikia nemažai dėmesio kiekvienam iš automobilių norint, kad jie išliktų gerame stovyje ir toliau. Aš manau, kad sunku būtų surasti automobilių sporto entuziastą, kuris turėtų kažką prieš tokią kolekciją vienoje vietoje.

Ar jūs pirmas Lietuvoje renkantis tokių automobilių kolekcija?
Lietuvoje tikrai yra žmonių renkančių įvairias automobilių kolekcijas. Kiek man žinoma, tokią kolekciją kol kas renku tik aš vienas Baltijos šalyse, o gal ir ne tik.

Ar domėjotės šių legendinių automobilių pasiūla Lietuvoje? Ar šie pas jus esantys automobiliai tokie vieninteliai mūsų šalyje?
Neturiu daug duomenų apie tokio tipo techniką Lietuvoje. Šie automobiliai buvo leidžiami mažomis, limituotomis serijomis. Kažkada esu matęs po vieną ar kelis tokius automobilius Lietuvoje, tačiau tolimesnio jų likimo nežinau.

Kokios emocijos užplūsta, kai nupirktą automobilį išvystate gyvai?
Labai gražios emocijos. Kartais, vakare, užvažiuoju į komandos garažus, nuimu apklotus nuo šių žavių legendų ir tiesiog jomis grožiuosi.

Kokio ralio automobilio labiausiai norėtumėte savo garaže?
Šiuo metu labiausiai norėčiau „Audi Sport Quattro S1“. Tai vienas geidžiamiausių mano automobilių.

Dėkojame Benediktui Vanagui už įdomų pokalbį bei išskirtinę galimybę gyvai pasigrožėti legendiniais automobiliais.

Kalbino Vytautas Pilkauskas
Nuotraukos: Vytauto Pilkausko