You are here

BMW M3 E30 - legendinis bavaras

  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30 ralyje/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30 ralyje/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    BMW M3 E30/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Martynas Samsonas (BMW M3 E30)/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Martynas Samsonas (BMW M3 E30)/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Martynas Samsonas (BMW M3 E30)/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Martynas Samsonas (BMW M3 E30)/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Martynas Samsonas (BMW M3 E30)/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Martynas Samsonas (BMW M3 E30)/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Martynas Samsonas (BMW M3 E30)/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Martynas Samsonas (BMW M3 E30)/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • BMW M3 E30 Cabrio/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30 Cabrio/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30 vidus/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30 vidus/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30 ralyje/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30 ralyje/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30 DTM lenktynėse/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30 DTM lenktynėse/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30 DTM lenktynėse/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30 DTM lenktynėse/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30 DTM lenktynėse/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30 DTM lenktynėse/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30 variklis/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30 variklis/Gamintojo nuotrauka
  • BMW M3 E30 ralyje Prancūzijos ralyje (WRC)/Gamintojo nuotrauka
    BMW M3 E30 ralyje Prancūzijos ralyje (WRC)/Gamintojo nuotrauka

Ką pirmiausia pasakytumėte išgirdę raidžių ir skaičių junginį – „BMW M3 E30”? Noriu, noriu, noriu! Ech, mano svajonė! Klasika! Patinka, labai labai patinka! Mėgčiau tokį paturėt! Tikriausiai būtų galima vardinti ir vardinti. Turim dar vieną klausimą. Kokia būtų reakcija pamačius šį automobilį gyvai? Spėjame, milijoną kartų emocingesnė. Užsisvajojote, ar ne? Dar akimirką leiskim sau pasvajoti ir einam toliau.

Praėjus daugiau nei 30 metų nuo gamybos pradžios tai vienas geidžiamiausių klasikinių automobilių, daugelio vaikystės svajonė, išlikusi iki šių dienų ir turbūt kiekvieno „BMW“ markės fano svajonė. Tai legendinė „chuligankė“, tiksliau - „pagerinta chuligankė“, pasidabinusi magiška „M“ raidele. Dalinant šiam automobiliui epitetus gali neužtekti viso A4 formato lapo, o ką jau kalbėti apie emocijas, kurias jis sukelia stovint šalia, apie vairavimo teikiamą malonumą jau gal net ir patylėsime.. Užtenka ištarti „BMW M3 E30”. Ši legenda buvo pagaminta riedėti įprastomis gatvėmis vien tam, kad specialiai paruošta automobilio versija galėtų dalyvauti FIA rengiamose autosporto varžybose. Gamyba vyko „BMW“ gamykloje, Miunchene.

„BMW M3 E30“ priklausė FIA homologuotai A grupės legendinių automobilių klasei, kuri gyvavo 1987 – 1996 m.

Pažintis su „BMW M3 E30”

Kodėl atsirado „M3 E30” modelis? Senais, tikrų automobilių laikais, „Mercedes-Benz“ dominavo DTM (Deutsche Touren Meisterschaft) lenktynėse, norėdama mesti iššūkį „Mercedes-Benz 190E 2.3/16V“, „BMW Motorsport“ divizija išsikėlė sau tikslą paruošti ir sukurti galingą ir lengvai valdomą automobilį, skirtą lenktynėms. Karas tarp dviejų sportinių modelių prasidėjo.

Dominavęs tiek trasoje, tiek gatvėse, „BMW M3 E30” (1986 m. – 1991 m.) du dešimtmečius buvo pavyzdinis kupė automobilis. Tuomet „M3” buvo vienas sėkmingiausių sportinių automobilių, laimėjęs daugiau negu 80 titulų.

„M3“ istorija prasidėjo dar 1981 metais, penkis metus vyko kūrimo ir vystymo procesas, o pirmą kartą automobilis buvo viešai parodytas 1985 metų rudenį Frankfurto automobilių parodoje, tačiau gamybos liniją modelis pasiekė tik 1986 metų rugsėjį. 1986 metais pasirodžiusio automobilio kaina siekė 58 000 Vokietijos markių, tačiau nepaisant didelės kainos su pardavimais nebuvo jokių problemų. Norėdama šį modelį turėti trasoje ir gauti FIA homologaciją, „BMW“ turėjo pagaminti 5000 vienetų šių automobilių, tačiau produkcijos mastai buvo žymiai didesni – beveik 18 tūkstančių (17970 vnt.) Gaminamas jis buvo iki 1991 m. liepos mėnesio. „BMW M3 E30“ buvo gaminamas tik su vairu kairėje pusėje.

Pirmasis „M3“ buvo išleistas su 2,3 litro 4 cilindų 16 vožtuvų varikliu (S14), turėjusiu 200 AG (versija su katalizatoriumi turėjo 195 AG) ir 240 Nm galią, 1988 metais buvo išleista „Evo2” versija – 2,3 litro variklis, 220 AG, 245 Nm bei 1990 metais - „Sport Evolution” versija (arba „Evo3”) – 2,5 litro variklis, 238 AG, 245 Nm. „Evolution“ versijos buvo pagamintos tam, kad homologuoti variklio ir aerodinamikos atnaujinimus, skirtus lenktynėms.

Versija Evo2"

„Evo2“ modeliai, kurie nebuvo pardavinėjami Šiaurės Amerikoje, turėjo 2,3 litro variklį su nemažai pakeitimų, įskaitant padidintą kompresiją, atnaujintus įsiurbimo ir išmetimo velenus. Didesnio diametro išmetimo vamzdžiai ir katalizatoriaus nebuvimas leido pasiekti 220 AG galią. Taip pat „evoliucinis“ modelis turėjo 16 colių ratlankius, plonesnius galinį ir šoninius stiklus (3 mm storis vietoj 4 mm), lengvesnį bagažinės dangtį, naują priekinį spoilerį ir papildomą galinį spoilerį. Automobilis buvo dažomas trimis spalvomis: raudona Misano, mėlyna Macao ir sidabrine Nogaro.

Nuo 1988 metų kovo iki gegužės mėnesio buvo pagaminta tik 500 „Evo2” modelių.

Versija Sport Evolution"

Vėliau, 1990 metais buvo  išleistas „Sport Evolution“ modelis, su padidintu variklio darbiniu tūriu iki 2,5 litro, pasiekiantis 238 AG, kuris sukėsi iki 7000 aps./min. Ši versija turėjo platesnį priekinį bamperį, gilesnį spoilerį bei reguliuojamą dar vieną priekinį ir galinį spoilerius. Priekiniame bamperyje vietoj rūko žibintų buvo padarytos angos ventiliuoti stabdžiams. Automobilis buvo dažomas raudona arba juoda spalva ir turėjo pilkas arba juodas Recaro sėdynės (medžiaga kombinuota su oda). Ši versija turėjo dar vieną išskirtinį bruožą: priekinis stiklas buvo klijuojamas, kuomet kituose „E30“ modeliuose jis buvo dedamas į gumas. Į standartinę komplektaciją įėjo 16 colių ratlankiai, raudoni saugos diržai, zomšinis vairas, pavarų perjungimo svirtis ir rankinio stabdžio rankena bei trejais lygiais reguliuojama pakaba – elektroninė amortizatorių reguliavimo sistema, kuri leido reguliuoti pakabą trejais režimais: „Normal“, „Comfort“ ir „Sport“. Visa tai buvo galima atlikti mygtuku, esančiu prie rankinio stabdžio rankenos. „Sport Evolution“ turėjo 10 mm žemesnę pakabą. Trečias evoliucinis modelis buvo pagamintas 600 vienetų tiražu.

Kitos versijos

„BMW“ neapsiribojo vien įprastu ir evoliuciniais modeliais. Į gamybą buvo išleista 786 kabrioletai (1988 – 1991 m.), 1986 metų gruodį „M3” buvo pradėtas pardavinėti Šiaurės Amerikoje. Šiai rinkai skirtas modelis turėjo 2,3 litro variklį, pasiekiantį 195 AG, standartinę „325i” greičių dėžę ir standartinį „E30” kuro baką. Vėliau 1988 metais laimėjus ETCC čempionatą, „BMW“ Amerikai pasiūlė dar ir „Europa Meister 88“ (148 vnt.) specialų modelį. Neskaitant standartinės „M3 E30” bei „Evo“ versijų buvo dar keletas ribotos serijos modelių: „Tour de Corse“, „Roberto Ravaglia“ (25 vnt.), „Cecotto“ (505 vnt.). Tai profesionalių lenktynininkų, važiavusių su „M3” trasose, vardai. Tiek „Ravaglia“, tiek „Cecotto“ versijos turėjo 2,3 litro 215 AG variklius, kaip ir vadinama „Europa Late Model“ versija (1512 vnt.), gaminta nuo 1989 m. rugsėjo iki 1990 metų  pabaigos.

Taip pat buvo sukurta speciali versija „320is”, skirta Italijos bei Portugalijos rinkai (1988 m. 03 mėn. – 1990 m. 11 mėn.), su tuo pačiu S14 varikliu, tačiau jo darbinis tūris buvo sumažintas iki 2 litrų, kadangi didesnio tūrio varikliams šiose šalyse buvo taikomi aukšti „prabangos mokesčiai“. Nepaisant mažesnio darbinio tūrio, variklio galingumas buvo 192 AG (6900 aps./min.). Italijos rinkai skirta versija buvo vadinama „Little-M3” (mažasis “M3”) arba „Italo-M3”. Pagrindinis šio modelio skirtumas nuo  įprasto „M3” modelio platintų arkų nebuvimas. Iš viso buvo pagaminta daugiau nei 2500 šios versijos modelių. Šie modeliai buvo gaminami tiek viduriu, tiek keturduriu kėbulu

Dar vienas įdomus faktas, kad 395 vienetai „M3 E30“ buvo pagaminta Japonijai (1987 m. birželis – 1989 m. kovas). Kiekvienas šių modelių turėjo 195 AG galios variklį su katalizatoriumi, penkių laipsnių įprastą mechaninę greičių dėžę, elektrinius stiklų pakėlėjus, oro kondicionierių ir borto kompiuterį. Papildomai buvo galima užsisakyti odinį saloną ir elektrinį stoglangį.

E30 ir E30 M3 skirtumai

Nuo įprastų „E30” modelių ši „emkė“ skyrėsi kaip diena ir naktis. Modelis turėjo 12 skirtingų ir tuo pačiu unikalių kėbulo detalių, kurios leido pagerinti aerodinamines automobilio charakteristikas. Standartą ir unikumą vienijo tik trys kėbulo detalės: variklio dangtis, stogas ir stoglangis. Vienas pagrindinių skirtumų, tai  platintos ratų arkos, kurias turėjo daugelis to meto sportinių automobilių. Vardan aerodinamikos pagerinimo „M3” galinis stiklas buvo šiek tiek didesnis, bagažinės dangčio forma taip pat turėjo teigiamos įtakos aerodinamikai. Aerodinamikos koeficientas nuo 0.38 Cx buvo sumažintas iki 0.33 Cx.

Kitas pastebimas dalykas yra tai, kad „M3” modelis turi penkias ratų veržles, išdėstytas 120 mm atstumu.Taip pat buvo patobulinta važiuoklė: priekinės pakabos pakeitimai leido tris kartus padidinti ratų išvirtimą (kasterį), pakaboje buvo naudojamos specialios kietos gumos įvorės, „Boge“ dujiniai amortizatoriai.

„E30 M3” taip pat gali pasigirti „Bosch“ stabdžių sistema, specialiais priekinių ir galinių stabdžių suportais ir specialiu pagrindiniu stabdžių cilindru bei ventiliuojamais priekiniais stabdžiais.

Variklis yra sujungtas su „Getrag 265” penkių laipsnių greičių dėže, kurių buvo dvi versijos: įprasta ir „dogleg“, kurioje atbulinė pavara jungėsi į kairę pusę (ten kur standartinėje dėžėje yra pirma pavara). Tokia pavarų dėžė sportiniams automobiliams leido tiksliau perjungti iš antros pavaros į trečią.

2,3 litro variklis pasiekia 200 AG (prie 6750 aps./min.) ir 240 Nm (prie 4600 aps./min.). Gamintojo teigimu variklis pajėgus atlaikyti ir 10000 aps./min. sukeliamas apkrovas.

Nuo 0 iki 160 km/h greitis buvo pasiekiamas per 19,8 s. 100 km/h greitį pasiekti užtenka 6,7 s, maksimalus greitis 235 km/h. „Sport Evolution“ versija iki 100 km/h įsibėgėja dar greičiau – per 6,1 s.

Lyginant standartinio „E30” ir „M3” saloną, galima išskirti tai, kad „emkė“ turėjo reguliuojamas Recaro sėdynes, odinį vairą bei keletą papildomų prietaisų su raudonomis rodyklėmis. Spidometras buvo sugraduotas iki 260 km/h, o tachometre atsispindėjo 8000 aps./min. atžyma. Šie abu prietaisai buvo atskirti „Motorsport“ emblema, kuri taip pat puošė ir pavarų perjungimo bumbulą.

Ant 16 colių ratlankių yra sumontuotos 205/55VR-16 padangos, sveria ši „emkė“ 1260 kilogramų, kuriuos nuvežti šimto kilometrų atstumu vidutiniškai pakanka mažiau nei 9 litrų degalų.

„BMW M3 E30” komplektacijos sąrašas

Standartinė komplektacija:

  • centrinis užraktas;
  • stabdžių atiblokavimo sistema (ABS);
  • į greitį reaguojantis vairo stiprintuvas;
  • šildomi stiklų apiplovimo purkštukai/vairuotojo durų užraktas;
  • variklio alyvos temperatūros matuoklis;
  • vairuotojo pakojis;
  • Recaro sėdynės;
  • 15 colių ratlankiai.

Papildomos komplektacijos sąrašas:

  • priekinių žibintų reguliatorius;
  • elektriniai šildomi veidrodėliai;
  • šildomos priekinės sėdynės;
  • tamsinti stiklai;
  • borto kompiuteris;
  • oro kondicionierius;
  • kasečių laikiklis;
  • 16 colių ratlankiai;
  • žibintų apiplovimo/valymo sistema;
  • odinis interjeras (odinės sėdynės 1990 metais kainavo 1310 Didžiosios Britanijos svarų sterlingų);
  • elektroninė amortizatorių reguliavimo sistema;
  • elektriniai priekiniai langai (1990 metais kainavo 413 svarų sterlingų);
  • mechaninis arba elektrinis stoglangis (1990 metais kaina 745 svarai sterlingų);
  • radijas (kaina 187 svarų sterlingų);
  • papildomas kasečių laikiklis centrinėje konsolėje tarp sėdynių.

„BMW M3 E30” pasiekimai autosporte

Į autosportą „BMW M3 E30” įsiliejo 1987 metais, tuometinis lenktyninis automobilis turėjo 2,3 litro variklį, kurio galia buvo pakelta iki 300 AG prie 8200 aps./min.

Žvelgiant į „M3” dalyvavimą sporto varžybose, galima pasakyti, kad pagrindinė šaka, kurioje ši markė varžėsi, buvo žiedinės lenktynės, tačiau 1987 – 1989 metais buvo dalyvauta ir Pasaulio ralio čempionate bei keletoje nacionalinių ralių etapuose.

1987 metais kovo 22 dieną Monzoje prasidėjo „World Touring Car“ kėbulinių automobilių čempionatas, tačiau visi jame turėję dalyvauti „M3” automobiliai buvo pašalinti dėl taisyklių neatitikimo – dėl lakštinio metalo storio. Komanda pateikė apeliaciją, tačiau teisėjai nusprendė, kad tai buvo padaryta per vėlai. Tačiau šis įvykis neturėjo jokios įtakos galutiniams čempionato rezultatams, nes Roberto Ravaglia tapo čempionu. Tais pačiais metais Wilfried Vogt tapo Europos kėbulinių automobilių čempionu, o Altfried Heger buvo antras. Negana to, Eric van de Poele laimėjo DTM čempionatą, taip pat Bernard Beguin laimėjo Pasaulio ralio čempionato Tour de Corse Prancūzijos etapą. Šiame ralio etape „BMW“ lenktynininkus sėkmė lydėjo kasmet: 1988 metais – 4 vieta, 1989 – 1990 metais – 3 vieta.

1988 metais „BMW“ sėkmės istorija tęsėsi: laimėti Prancūzijos, Ispanijos, Anglijos nacionaliniai čempionatai, taip pat antrą kartą DTM lenktynėse. Tais metais automobilio variklio galia buvo pakelta iki 320 AG.

Tais pačiais metais belgų lenktynininkas Marc Duez Monte Carlo ralyje užėmė aštuntąją vietą, atsilikęs 37 minutes nuo nugalėtojo su „Lacia Delta Integrale“, ir buvo greičiausias su automobiliu varomu viena ašimi. Kitas greičiausias dvejais varomais ratais automobilis finišavo dešimtoje vietoje, atsilikęs nuo „M3” 12 minučių.

1989 metais vėl buvo laimėtos DTM lenktynės bei Europos kėbulinių automobilių čempionatas. Ralio arenose Marc Duez užėmė penktąją vietą WRC Portugalijos etape, ir buvo vienintelis viena ašimi varomas automobilis pirmajame dvyliktuke.

1989 metų Pasaulio ralio čempionate M. Duez surinko 21 tašką ir galutinėje įskaitoje užėmė 13 vietą, komandinėje įskaitoje „BMW“ užėmė šeštą vietą ir pirmą tarp automobilių, varomų dvejais ratais.

Pergalės sekė ir įvairiuose nacionaliniuose ralio čempionatuose: 1988 metais  - Patrick Snijers laimėjo Belgijos ralio čempionatą, 1989 metais tai padarė Marc Deuz, 1989 – 1990 metais Francois Chatriot laimėjo Prancūzijos ralio čempionatą.

„BMW M3 E30” buvo labai konkurencingas ir patikimas automobilis ralio trasose, žinant tai, kad jis varomas tik viena ašimi ir neturi turbinos. Jis metė iššūkį ne vienam keturiais ratais varomam automobiliui. „M3” nesudarė konkurencijos priešininkams, vairuojantiems visais ratais varomus automobilius, ant žvyro ar smėlio dangos, tačiau buvo labai konkurencingas asfaltiniuose greičio ruožuose. To įrodymas puikūs prieš tai minėti pasiekimai asfaltiniame Prancūzijos ralio etape (WRC).

Britų „Prodrive“ kompanijos raliui ruoštas „BMW M3 E30” turėjo 2332 litro variklį, pasiekiantį 295 AG (8400 aps./min.) ir 285 Nm galią, sujungtą su 6 laipsnių greičių dėže. Automobilis svėrė 1025 kg, turėjo 60 litrų degalų baką, vietoj 110 litrų naudoto žiedinėse lenktynėse.

2004 metais „Sports Car International“ skyrė „emkiniui trečiukui“ šeštą vietą Top sportinių devintojo dešimtmečio automobilių sąraše.

Be visų paminėtų pasiekimų autosporte „M3 E30“ penkis kartus šventė pergalę Niurburgringo 24 valandų lenktynėse (1989 – 1992 m.) bei keturis kartus laimėjo tokias pat Spa lenktynes.

Kategorijos: 
Automobiliai: