You are here

Dakaras. Automobilių kategorija. Saugumo sistemos

  • Toyota Gazoo Racing Hilux/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Toyota Gazoo Racing Hilux/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Toyota Gazoo Racing Hilux/Ryčio Šeškaičio nuotrauka
    Toyota Gazoo Racing Hilux/Ryčio Šeškaičio nuotrauka

Dakaro ralio organizatoriai kasmet daugiau dėmesio skiria dalyvių saugumui – mažina leistiną greitį, įveda naujas saugumo sistemas, sudaro sąlygas, mažinančias potencialių lenkimų skaičių varžybų metu. Tačiau ralio maratonas, kaip ir bet kuri kita automobilių sporto disciplina, pavojinga dalyvių (o neretai – ir žiūrovų) sveikatai ir gyvybei. Kaip bebūtų, mirčių ir sunkių sužalojimų techninėse sporto šakose mažėja, tad pakalbėkime, kas automobilių kategorijos dalyvius Dakare apsaugo nuo grėsmingų pasekmių.

Toyota Gazoo Racing Hilux/Ryčio Šeškaičio nuotrauka

Apranga

Kiekvienose profesionaliose varžybose lenktynininkai ir šturmanai privalo dėvėti FIA (Tarptautinės automobilių federacijos) reglamentus atitinkančius kostiumus, apatinius rūbus, pirštines, batus, šalmus ir kaklo-galvos apsaugas. Šalmas skirtas apsaugoti galvos sritį nuo traumų avarijos metu. Prie šalmo montuojama HANS (šifruojasi head and neck support – galvos ir kaklo apsauga) sistema smūgio atveju saugo kaklą ir slankstelius apribojant galvos judėjimo amplitudę. Panašiai veikia HYBRID sistema, todėl lenktynininkai gali pasirinkti naudoti HANS ar HYBRID. Sportininkai taip pat dėvi kostiumus, apatinius rūbus, pirštines ir batus, pagamintus iš specialių nedegių medžiagų. Visi šie rūbai, apavas ir pirštinės leidžia sportininkui atviroje ugnyje išbūti bent 13 sekundžių.

Automobilis

Ne ką mažiau reikšmės sportininkų saugumui turi ir pats automobilis. Pamačius bet kurios Dakaro komandos bolido kabiną, pamatysite išsiraizgiusius metalinius lankus – jie sutvirtina automobilio kėbulą ir avarijos metu sugeria smūgį. Lipti į sportinio automobilio vidų nepatogu ne tik dėl ankštos angos, kurią mažina lankai, bet ir siauros sėdynės. Specialiai pagal sportininko matmenis padaryta sėdynė tarsi įspraudžia sėdintįjį. Tam padeda ir šešių taškų saugos diržai, lenktynininką prie sėdynės prispaudžiantys per abu pečius, krūtinę, juosmenį ir šlaunis. Visa tai reikalinga tam, kad smūgio ar vertimosi metu ekipažas nesusižalotų. Per silpnai ar netinkamai priveržti diržai, leidžiantis bent mažiausią kūno eigą sėdynėje, nelaimės atveju gali baigtis sunkiomis stuburo traumomis.

„Inbank Toyota Gazoo Racing Baltics“ komandos pilotas Benediktas Vanagas savo „Youtube“ kanale papasakojo ir apie dar vieną svarbų saugumo elementą – tai speciali gaisro gesinimo sistema, išsiraizgiusi visame „Toyota Gazoo Racing Hilux“ bolide. Ją aktyvavus, gesinimo putos pradėtų purkšti į svarbiausias vietas: variklio skyrių, kabiną ir ant kuro sistemos. Tiesa, tai ne vieninteliai saugikliai, apsaugantys ekipažą. Lenktynininkas naujausioje klausimų–atsakymų sesijoje atskleidė ne tik daugiau detalių apie saugumą bolide, bet ir kitos dar niekur neskelbtos informacijos apie naująjį „Toyota Gazoo Racing Hilux“:

 

Organizatorių sistemos

Dakaro ralyje dalyviai įveikia tūkstančius kilometrų pačiuose atokiausiuose kampeliuose. Laukinėje gamtoje, dykumose ar kalnuose nusidriekusios trasos paklaidina net pačius geriausius šturmanus, o pilotus priverčia daryti klaidas. Todėl nutikus nelaimei, sugedus bolidui ar įvykus kitam incidentui, dalyviai ir organizatoriai gali komunikuoti per palydovinę IRITRACK sistemą. Jeigu ši neveikia arba atsitiko labai rimtas įvykis, dalyviai gali panaudoti BALISE – palydovinį pagalbos signalą, reiškiantį ypatingai skubios pagalbos prašymą. Taip įvykus, pagalba siunčiama pagal iš GPS gaunamo signalo koordinates.

Automobiliai: