You are here

Egzotiškas Giedriaus Jurevičiaus drago bolidas - „Altered Fiat Topolino“

Šis egzotiškas drago lenktynėms skirtas bolidas Lietuvoje pasirodė 2012 metais. Jį į mūsų šalį atvežė gerai drago pasaulyje žinomas Giedrius Jurevičius, iškeitęs į ankstesnių savo pergalių nešėją „Audi“.

Besidomintys drago varžybomis Lietuvoje, atpažins, kad tai yra „Altered Fiat Topolino“ - specialiai drago lenktynėms paruoštas bolidas, kuris 2015 metais leido Giedriui tapti Lietuvos drago čempionu, o 2014-ais metais tenkintis antrąja vieta. Be to, 2015 metais šis dragsteris ketvirtį mylios įveikė rekordiškai greitai.

Bolidą reikia prisijaukinti

Ar tokie pasiekimai reiškia, kad užtenka turėti itin galingą drago bolidą? Tikrai ne. Pasak Giedriaus, su šiuo bolidu jam teko susidraugauti per maždaug pusę metų. Reikėjo pajausti, kaip jis važiuoja, kaip valdosi bei ką jis gali.

Pirmą kartą išvažiavęs su bolidu į trasą, Giedrius užfiksavo „vos“ 10,4 sek. rezultatą. Po daugelio testų ir mokymosi perprasti bolido valdymą bei atradus jo silpnąsias vietas buvo pakeista greičių dėžė. Tai iškart leido pagreitėti net 2 sekundėmis.

Būtent pirmais metais apie jokius įspūdingus rezultatus nebuvo tikslo svajoti, nes pagrindinis tikslas - bolido testavimas.

Bolide nėra amortizatorių

Kuo gi ypatingas šis Giedriaus bolidas, kurį savo drago varžybose trokšta matyti net gi ir Lenkijos drago varžybų organizatoriai bei šios šalies drago mėgėjai?

Ir nors bolidas vadinamas „Fiat“, tačiau jame nėra nei vienos šios markės automobilio detalės. „Topolino“ modelio kėbulas ir tas nėra originalus, o pagal formą išlietas iš stiklo audinio, atkartojant 1936-1955 metais gaminto „Fiat 500 Topolino“ automobilio kėbulo linijas. Taigi „Fiat“ tėra tik siluetas. Giedriui patiko toks gana dažnai drago lenktynėse naudojamas bolido kėbulas, taigi pardavęs savo „Audi“, jis nieko nelaukdamas tokį ir įsigijo, nes likimas suvedė su tokio automobilio kūrėju.

„Altered Fiat Topolino“ bolidas buvo pirktas Didžiojoje Britanijoje. Jis įsigijo specialų rėmą, pagamintą iš CDS metalo su dabartiniu kėbulu. Visa tai pagamino gerai D. Britanijoje žinomas Bill Felstead, kuris apie 40 metų užsiima autosportui skirtų bolidų gamyba.

Įdomu tai, kad šis „Altered Fiat Topolino“ visiškai neturi amortizatorių ir kuomet Giedrius jį atsivežė į Lietuvą, visi klausė „kaip tu su juo važiuosi?“. Lenktynininkas buvo pradėjęs šiek tiek abejoti ir galvojo dėti amortizatorius, bet bolido kūrėjas jį įtikino, kad to daryti tikrai neverta. Jis puikiai važiuos ir be jų. Važiuoja!

Galinis tiltas yra nuo „Ford“, jis prisuktas prie rėmo. Priekinė važiuoklė yra iš vis paprasta, čia tėra trys traukės. Stabdžiai efektyvumu pasigirti negali. Jie čia daugiau reikalingi tik tuomet, kai bolidas važiuoja lėtai arba šildosi padangas prieš startą, o varžybose pagrindinį stabdymo darbą atlieka parašiutas, kuriam išsiskleidus pilotas pajunta stiprią jėgą ir tarsi pasikabina ant saugos diržų. Be to, įsibėgėjus iki didžiulio greičio ir važiuojant su slick tipo padangomis, staigus stabdymas stabdžiais būtų pražūtingas.

Taigi amortizatorių nėra, variklis taip pat neturi jokių pagalvių. Motoras tvirtinasi ant specialaus tvirto metalinio pagrindo, kuris prisukamas prie rėmo. Variklio priekinė dalis būna laisva ir net gi juda, tačiau taip yra dėl to, kad pilnai įtvirtintas variklis gali imti kreipti bolidą į šoną.

Galingas variklis

Giedriaus bolide sumontuotas 5,7 litro LS1 „Chevrolet“ variklis, kuris išvysto apie 1000 AG ir 1400 Nm galią. Tai nėra oficialiai išmatuota, nes to padaryti praktiškai neįmanoma, bet pagal teorinius skaičiavimus tokie rodikliai tikrai turėtų būti. Varikliui tokią galią padeda sukurti du didžiuliai hibridiniai turbokompresoriai, kuriuos pagal specialų užsakymą pagamino turbokompresorių specialistai iš „TURBOBALTIC“.

Prieš pradėdamas darbus su varikliu, Giedrius kreipėsi į šio turbokompresorių remonto centro direktorių Mantą Musniką, pateikdamas nurodymus, kokių parametrų turbinos jam reikalingos.

Taigi žinant, ko reikia šiam drago bolidui, „TURBOBALTIC“ serviso vadovas Virginijus Klimauskas sukonstravo du hibridinius turbokompresorius, kurių gamyboje buvo panaudotos sunkvežimių turbokompresorių detalės. „Galu varomam bolidui svarbiausia yra arklio galios ir sukimo momentas. Be to, turbokompresoriai turi būti paruošti individualiai konkrečiam bolidui, todėl praktiškai visas sudedamąsias detales reikėjo perdarinėti.“,- teigė jis.

Abu turbokompresoriai buvo pagaminti per vieną dieną, panaudojant „Holset hx40“ šerdį, „hx35“ šaltąją dalį ir „Garrett“ karštąją dalį. Atlikus visus darbus – rimčiausia užduotis buvo preciziškas turbokompresorių subalansavimas.

Giedrius varžybų metu turbokompresoriams leidžia pūsti iki 1,6 bar. Jų sūkiai siekia apie 150 000 aps./min.

Pagreitis iki 100 km/h

Tuo tarpu bolido variklis maksimaliai sukasi iki 7000 aps./min., tačiau 2016 metų sezone, po atliktų modifikacijų jis turėtų suktis iki 7500 aps./min. Variklio blokas ir „galvos“ yra originalios, o visi „viduriai“ sudėti nauji ir itin kokybiški. Į jį pilamas 20W60 klampumo tepalas. Pačio variklio svoris yra apie 300 kg, tuo tarpu visas bolidas sveria apie 800 kg.

Jėgainė yra sujungta su dviejų laipsnių automatine „PowerGlide“ greičių dėže. Antroji pavara lenktynių metu yra jungiama ties 200 km/h greičiu. 100 km/h greitį bolidas pasiekia maždaug per 1,5 sek.

Kuro sąnaudos

Galingas variklis, turi ir nepasotinamą apetitą. 10 kuro purkštukų per 8 sekundes, kurių reikia trasai įveikti, įpurškia apie 3 litrus degalų. Varikliui dirbant 4000 aps./min. režimu, kuro siurblys per vieną minutę pumpuoja apie 64 litrus kuro.

Bolidas teturi vos 12 litrų talpos kuro baką ir yra varomas metanoliu. Vienam važiavimui, įskaitant padangų šildymą ir atvykimą į trasą iš serviso zonos, reikia apie 6 litrų degalų.

Įspūdingų parametrų padangos

Bolidas yra apautas didžiulėmis galinėmis padangomis, kurios yra sumontuotos ant 15 colių ratlankių. Padangų aukštis yra 85 cm, o plotis 42 cm. Įdomu, kad jų slėgis tėra vos 0,3 bar. Tačiau tai leidžia nesulaužyti transmisijos. Be to, galinės padangos atlieka ir spyruoklių funkciją.

Kelios sekundės, bet reikalų daug

Šiame bolide sėdima tvirtai prisirišus saugos diržais, be to, rankos yra taip pat specialiai pririštos, kad avarijos metu jos nesiplaikstytų į šalis ir neužkliūtų už rėmo.

Jeigu lenktynių metu taip nutinka, kad bolidas dėl kokios nors priežasties tampa nevaldomas, geriausia yra išskleisti parašiutą, kuris visiškai pilnai iškart stabilizuoja bolidą ir jį ištiesina.

Kaip teigia Giedrius, per tas kelias sekundes varžybų metu vairuotojas turi labai daug reikalų. Jam reikia tinkamai pašildyti padangas, žinoti, kiek jos spėja atvėsti. Starto metu reikia stebėti šviesoforą ir žaibiškai reaguoti. Tuomet veikiant milžiniškai traukai reikia pamatyti, kuomet užsideda speciali lemputė, pranešanti, kad reikia jungti antrą pavarą. Praėjus akimirkai jau reikia galvoti apie stabdymą, t. y. parašiuto skleidimą, kuris dažniausiai skleidžiamas likus apie 20 metrų iki finišo linijos kirtimo.

Rekordai

Greičiausiai ketvirtis mylios su šiuo bolidu yra įveiktas per 7,9 sek., o finiše pasiektas maksimalus greitis buvo 284 km/h. Visa tai užfiksuota 2015 metais Ventspilio trasoje, Latvijoje. Šis rezultatas yra oficialus Lietuvos ir Latvijos drago rekordas.

1/8 mylios arba 200 metrų distanciją bolidas greičiausiai yra nuskriejęs vos per 5,15 sek., ir pasiekęs 215 km/h greitį.

Vienos mylios distancijoje, Palangos oro uoste, bolidas yra užfiksavęs 293,88 km/h greitį, tačiau didžiąją dalį atkarpos buvo važiuojama ramiai ir tik likus maždaug 600 metrų atstumui buvo akceleruojama maksimaliai. Norint pasiekti maksimalų greitį, dragsteriui neprireikė tokios ilgio distancijos.

2016 metų planai

2016 metais po atliktų bolido modifikacijų, Giedrius planuoja pagerinti 2015 metais pasiektą rekordą. Jo tikslas - 7,6 sek. Jis planuoja dalyvauti visuose Lietuvos, Latvijos ir Lenkijos dragų čempionatų etapuose. Taip pat lenktynininko planas yra nusivežti bolidą į puikią ir itin profesionaliai paruoštą, Didžiojoje Britanijoje esančią Santa Pod'o trasą, kurioje jam anksčiau yra tekę startuoti su turėta „Audi“.

Be to, į drago trasą savo naujai sukurtą, unikalų bolidą 2016 metų sezone ruošiasi išvairuoti ir „Turbobaltic“ serviso vadovas Virginijus Klimauskas, prisidėjęs prie Giedriaus bolido turbokompresorių gamybos.

Autorius Vytautas Pilkaukas