You are here

TCR lenktyninių automobilių era ateina į Baltijos šalis

  • TCR serijos lenktynės/Francois Flamand nuotrauka
    TCR serijos lenktynės/Francois Flamand nuotrauka
  • TCR serijos lenktynės/Florent Gooden nuotrauka
    TCR serijos lenktynės/Florent Gooden nuotrauka
  • TCR serijos lenktynės/Francois Flamand nuotrauka
    TCR serijos lenktynės/Francois Flamand nuotrauka
  • TCR serijos lenktynės/Paulo Maria nuotrauka
    TCR serijos lenktynės/Paulo Maria nuotrauka
  • TCR serijos lenktynės/Paulo Maria nuotrauka
    TCR serijos lenktynės/Paulo Maria nuotrauka
  • TCR Baltic Trophy/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    TCR Baltic Trophy/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • TCR Baltic Trophy/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    TCR Baltic Trophy/Vytauto Pilkausko nuotrauka

TCR (Touring Car Racing)– trys magiškos raidės, kurios šiuo metu yra bene dažniausiai tariamos, kuomet kalba eina apie kėbulinių automobilių žiedines lenktynes. TCR – tai viena populiariausių kėbulinių automobilių lenktynių serija, su sparčiai besiplečiančia geografija, įtraukianti vis daugiau automobilių gamintojų. Baltijos šalyse bei Lietuvoje, tai taip yra vis dažniau girdimas ir naudojamas trijų žodžių trumpinys.

Pirmą kartą TCR lenktynių serija startavo 2015 metais. Ją organizuoti pradėjo Marcello Lotti, įtraukdamas į lenktynių sūkurį produkcijai skirtų C segmento hečbekų lenktynines versijas.

TCR serijos lenktynės/Francois Flamand nuotrauka

Tai nėra pirmas jo „vaikas“. Dar 1986 metais jis į pasaulį paleido itin išpopuliarėjusią WTCC lenktynių seriją – pasaulio kėbulinių automobilių čempionatą, kurio vardas iš eterio dingo po 2017 metų, nes tapo naujai sukurtos TCR serijos dalimi (WTCR), ir toliau žavinčia viso pasaulio žiedinių lenktynių mylėtojus.

Milžiniškas populiarumas

TCR žiedinės lenktynės vyksta net keliais frontais. Lenktynių serijos geografija yra itin plati ir vis auganti. Šią seriją šiuo metu sudaro daugiau nei dešimt nacionalinių čempionatų, Europos, Azijos šalių ir Artimųjų rytų čempionatai bei Pasaulio taurė – WTCR, kurią sudaro 10 etapų, keturiuose žemynuose.

Iš viso per sezoną WTCR lenktynininkai varžosi net 30 kartų - po tris lenktynes kiekviename etape. Buvusios WTCC serijos etapą sudarydavo dvejos lenktynės. Startuoti jose gali ne daugiau kaip 26 gamykliniai automobiliai.

WTCR pasaulio taurės etapuose dalyvauja oficialūs automobilių gamintojai su samdomais profesionaliais lenktynininkais, o kituose - varžosi privačių lenktynininkų komandos, kurios gali įsigyti vienodus techninius reikalavimus atitinkančius automobilius tiesiai iš gamintojų.

Nacionalinius čempionatus turi Kinija, Vokietija, Italija, Portugalija, Rusija, Skandinavijos šalys, Beniliukso šalys, Tailandas, Ispanija, Didžioji Britanija. 2018 metais serija startuos ir Pietų Korėjoje, JAV. Kitose šalyse taip pat mezgasi šių lenktynių pradžia.

TCR serijos lenktynės/Paulo Maria nuotrauka

Turint tokį automobilį galima varžytis ne tik savo šalies čempionate, bet ir laisvai vykti į kitos šalies čempionatus, išmėginti naujas trasas, mesti iššūkius naujiems varžovams.

Taip pat TCR serijos automobiliai visame pasaulyje nuolat dalyvauja įvairiose ilgų distancijų lenktynėse, kur šie lenktynių bolidai turi atskirą savo klasę ir neretai į ją susirenka dešimt ir daugiau komandų.

TCR Baltijos šalyse

Lietuvoje TCR lenktynių serijos vardas pirmą kartą buvo ištartas 2016 metų 1006 km lenktynių metu. Tuomet ne tik buvo paskleista pirmoji žinia apie TCR Baltic seriją, bet ir pristatytas tokioms lenktynėms paruoštas „Honda Civic Type R TCR“ automobilis.

Sekančiais metais, 1006 km lenktynių metu, trasoje jau buvo galima matyti dvi tokiais automobiliais („VW Golf GTI TCR“ ir „Seat Leon TCR“) važiuojančias komandas, kurios davė užuomazgą pirmajai TCR Baltic klasės įskaitai.

Įdomu tai, kad abu šie automobiliai buvo itin konkurencingi, o daugeliui komandų, važiavusių su savo rankomis sukonstruotais, itin galingais automobiliais, tai buvo didžiulis galvos skausmas. Dėl TCR serijos automobilių mažumos jie buvo pastatyti į A3000+ klasę, o tai sukėlė nerimą šios įskaitos atstovams. Jie nerimavo ne be reikalo. Šioje klasėje „Nero-GSR“ komanda su „VW Golf GTI TCR“ buvo antra, o „Igorio lankai“ su „Seat Leon TCR“ - trečia. Absoliučioje įskaitoje šie du automobiliai finišo liniją kirto atitinkamai penktoje ir šeštoje pozicijose.

TCR Baltic Trophy/Vytauto Pilkausko nuotrauka

„Igorio lankai“ komanda su „Seat“ automobiliu startavo dar ir „1000 km powered by Hankook“ lenktynėse Estijoje, kur finišo liniją kirto antroje pozicijoje. Lenktynių metu dėl pirmos vietos ilgą laiką vyko kova su „Rotoma Racing“ komandos, GT klasei priklausančiu „BMW M3“ bolidu.

2018 metai – dar daugiau TCR automobilių Baltijos šalyse

2018 metais situacija keičiasi į dar geresnę pusę. Šiemet dvigubai daugiau lietuvių komandų įsigijo TCR klasės bolidus. Taip pat vienas toks automobilis yra ir pas estus - „ALM Motorsport“ komandą, prie kurios šiemet gavęs kvietimą prisijungė ir šešiolikmetis Justas Jonušis, debiutuosiantis „Aurum 1006 km“ lenktynėse, Palangoje, su „Seat Leon Cup Racer TCR“ automobiliu. Taigi, panašu, kad TCR era pamažu ateina ir į Baltijos šalis.

O šiai serijai pamatai jau antri metai iš eilės bus tvirtinami „Aurum“ 1006 km lenktynių metu, kur šiems automobiliams šįkart bus sudaryta atskira klasė „TCR Baltic Trophy“. Jie į A3000+ klasę nebebus keliami.

Lenktynių organizatorius Darius Jonušis sakė, kad Palangoje laukia mažiausiai penkių TCR serijos automobilius turinčių komandų: keturios iš Lietuvos ir viena iš Estijos. Taip pat jis prasitarė, kad yra dar pora užsienio komandų, kurios dėlioja planus dėl starto Palangoje, tačiau šimtaprocentinių patvirtinimų dar nėra.

Didesnis būrys TCR automobilių turėtų įnešti dar daugiau sumaišties lyderių rikiuotėje, dar daugiau pasipriešinimo lietuviškuose ir užsienio garažuose sukonstruotiems galingiems bolidams, o itin ilgoje distancijoje, pasirinkus gerą taktiką, galbūt jiems pavyks kvėpuoti net ir į „Porsche“ techniką pilotuojančių komandų nugarą.

TCR automobiliai

Šiuo metu TCR serijoje yra 13 automobilių gamintojų, kurie turi šios serijos varžyboms homologuotus automobilius. Tai „Audi“, VW, „Subaru“, „Seat“, „Cupra“, „Renault“, „Peugeot“, „Opel“, „Lada“, „Kia“, „Hyundai“, „Honda“, „Alfa Romeo“.

TCR serijos varžybose dalyvaujantys automobiliai turi būti gamykliniai ir turėti masiniai produkcijai skirtą versiją.

Tai gali būti 4/5 durų hečbekai arba sedanai, sveriantys 1250-1285 kg (įskaitant vairuotoją), priklausomai nuo greičių dėžės tipo (standartinė greičių dėžė-sportinė greičių dėžė). Automobilio aukštis nuo žemės – nežemiau nei 80 mm.

Pagal taisykles jie turi būti varomi 1,75 - 2,0 litrų benzininiu arba dyzeliniu varikliu su turbokompresoriumi. Hibridai dalyvauti negali. Maksimali leidžiama galia – 350 AG, o sukimo momentas – 420 Nm. Varomieji ratai – tik priekiniai. Maksimali degalų bako talpa – 100 litrų.

Automobiliai gali būti apauti ne didesnio nei 18 colių skersmens ratlankiais, po kuriais priekyje gali slėptis ne didesni nei 380 mm skersmens stabdžių diskai. Kaladėles prie jų priekyje gali spausti stabdžių apkabos su ne daugiau kaip šešiais cilindriukais. Gale jų turi būti ne daugiau kaip du.

Techniniai reikalavimai yra labai griežti, bet tai vardan to, kad automobiliai būtų kuo vienodesni.

Greičio balanso testai

Įdomu tai, kad prieš kiekvieno lenktynių sezono pradžią, visi TCR serijos automobiliai yra surenkami į vieną trasą, kur nepriklausomi lenktynininkai juos testuoja. Tai greičio balanso testai (Balance of performance), skirti automobilių galimybių įvertinimui, kad po to būtų galima įnešti smulkių pakeitimų techniniuose reikalavimuose, konkrečiai kiekvienam automobiliui, siekiant sulyginti visų jų galimybes.

Greičio balanso testų metu automobiliams atliekama daug įvairių dalykų: jie yra kišami į vėjo tunelį, varomi ant variklio galios matavimo stendo, su jais trasoje sukami ratai naudojant skirtingas padangas. Sukaupus didžiulį duomenų kiekį, jie yra analizuojami ir išvedama speciali rezultatų lentelė, kuri nurodo kiek vienam ar kitam automobiliui reikia pridėti papildomų kilogramų, sumažinti turbokompresoriaus slėgį ar pakelti šiek tiek daugiau nuo žemės ir t.t.

Pavyzdžiui, vienam gali tekti pridėti šiek tiek papildomo svorio, o kitam šiek tiek sumažinti turbokompresoriaus slėgį, kad jų abiejų jėgos trasoje būtų vienodos. Viskas turi priklausyti nuo vairuotojo, nes pagal lenktynių serijos įkūrėjo M. Lotti filosofiją: „lenktyniauti turi vairuotojai, o ne automobiliai“.

Jeigu lenktynių sezono metu bent kuris automobilis ryškiai pagreitėja, vėl paskelbiama ta pati kontrolė, vėl vyksta analizė, ką reikėtų atlikti, kad lenktynėse nebūtų „išsišokėlio“.

Kaina

Nauji TCR serijos automobiliai kainuoja maždaug nuo 100 000 eurų. Jie yra gamykliniai, išbaigti iki galo, puikiai ištestuoti, greiti ir patikimi, o prie jų kūrimo dirba didžiulė specialistų komanda. Todėl pradedant ieškoti naujo lenktynių automobilio ne vienam gali iškilti klausimas: „ką rinktis: naują gamyklinį TCR automobilį ar savo dirbtuvėse nuo nulio konstruotą galingą monstrą?“.

Iš viso nuo TCR serijos pradžios iki dabar yra parduota daugiau nei 600 naujų TCR lenktyninių automobilių. Bėgant metams, šių bolidų atsiranda ir antrinėje rinkoje, kur dabar galima rasti daugiau nei dešimt siūlomų automobilių. Vieni jų yra įveikę ir apie 5000 lenktyninių kilometrų, kiti pilnai atnaujinti, su varikliais, turinčiais nulinę ridą, dar kiti – naudoti vos testų metu ar vos vieneriose lenktynėse.

Kainos taip pat įvairios – pavyzdžiui, už 64 000 eurų galima įsigyti 2016 metų „Honda Civic Type R TCR“ su pilnai atnaujintu varikliu ir greičių dėže.

Įdomu tai, kad TCR serijos automobilio pirkimo-pardavimo sandoris buvo įvykdytas ir Lietuvoje.

Štai lietuvių „GSR“ komanda savo senąjį „VW Golf GTI TCR“ pardavė kitai lietuvių komandai - „Energizer Racing“, o patys įsigijo visiškai naują to paties modelio bolidą.

„Šiuo metu Baltijos šalyse aiškiai matosi tendencija, kad itin rimtai ir profesionaliai į žiedines lenktynes ir jų ateitį žiūrinčios komandos, vis dažniau ima svarstyti apie TCR serijos automobilius. Šiuo metu turime penkis tokius automobilius: keturis Lietuvoje ir vieną Estijoje.

Tikėtina, kad kitą techniką vairuojantys lenktynininkai, netolimoje ateityje taip pat persės į TCR serijos automobilius. Laikui bėgant jų dabartiniai bolidai jau bus nuvažiavę savo kilometrus trasoje, o galvojant apie naujo paieškas, logiškiausia bus rinktis būtent TCR automobilį, kurių gerus rezultatus pastebi vis daugiau žmonių ir jais ima patikėti.

Šiems automobiliams nereikia papildomų investicijų. Įsigijus, galima sėsti ir iškart važiuoti į trasą. Jiems nieko nereikia daryti“,- apie TCR automobilius kalbėjo Darius Jonušis.

Papildomas instrumentas naujų automobilių atstovams

Pakloti iškart visą sumą už naują ar apynaujį TCR automobilį gali tikrai ne kiekviena komanda, tačiau automobilių sportą mylintys naujų automobilių atstovai Lietuvoje galėtų palengvinti šią finansinę naštą komandoms.

„Tai būtų progresyvus ėjimas ir šis tas naujo lietuviškų žiedinių lenktynių padangėje“,- mintimis dalijosi „Aurum“ 1006 km lenktynių organizatorius Darius Jonušis.

TCR Baltic Trophy/Vytauto Pilkausko nuotrauka

Tokia investicija atstovybei duotų apčiuopiamą naudą suteikiant komandai automobilio gamintojo atstovybės pavadinimą, pritraukiant ir buriant prie atstovaujamo prekės ženklo autosporto fanus, vykdant įvairią produkcijai skirtų automobilių komunikaciją bei padidintų žinomumą, o galbūt ir pritrauktų didesnį „karštųjų“ hečbekų pirkėjų būrį. Verta paminėti ir tai, kad „Volkswagen“ visai neseniai pristatė specialią „Golf GTI TCR“ versiją, skirtą legaliam naudojimui keliuose.

Būtent taip automobilių sportas veikia visame pasaulyje – tai yra puikus reklaminis instrumentas automobilių gamintojams.

Kategorijos: