You are here

Techninė apžiūra: taisyklės ir patarimai visų tipų automobiliams

Dyzelinis variklis/98.lt nuotrauka

Keliuose privalo važinėti tik techniškai tvarkingi, atitinkantys tam tikrus reikalavimus automobiliai, todėl jų savininkai kas du metus turi atlikti savo ratuotiems „draugams“ – valstybinę techninę apžiūrą. Naujiems automobiliams tai nėra labai baisi procedūra, o dešimt ar daugiau metų eksploatuojamų automobilių savininkams tai gali sukelti papildomų rūpesčių, jei automobilis nebuvo patikrintas ir paruoštas techninei apžiūrai. Norint, kad netektų techninės apžiūros stotyje pirmą kartą susipažinti su automobilio trūkumais ir į šią vietą užsukti du ar tris kartus, reikėtų pasiruošti.

Naujovės nuo 2013 m. kovo 1 dienos

Nuo 2013 metų kovo 1 dienos atliekant techninę apžiūrą atsiranda keletą pakeitimų:

- atsisakoma dvigubo išmetamųjų dujų tikrinimo automobiliams su dujų įranga. Išmetamosios dujos bus tikrinamos varikliui dirbant tik dujomis;

- vairuotojams nereikės pateikti automobilinės dujų įrangos sumontavimo pažymos, tačiau transporto priemonės registravimo dokumente kaip ir iki šiol turės būti įrašyta, kad automobilis varomas ir dujomis.

- nebus laikomi trūkumais transporto priemonės pažeidimai, kurie nėra svarbūs eismo bei pėsčiųjų saugumui ir susiję su transporto priemonės estetine išvaizda: paviršiaus korozija, dažų dangos pažeidimai, nedideli įlenkimai ir panašiai.

Naujuose Techniniuose motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimuose nustatyti papildomi reikalavimai patikrinti:

  • stabdžių valdymo įtaisų (pedalo ir (ar) svirties) eigą bei jų valdymo metu kylančią įvaržą ar atsirandantį laisvumą;
  • automatinį priekabos stabdžių suveikimą, atjungiant atitinkamas jungtis;
  • transporto priemonės vairo mechanizmo veikimą susukant vairuojamus ratus iki kraštinių padėčių tiek esant pakeltiems (arba ant specialių stovų pastatytiems), tiek įprastine apkrova apkrautiems  ratams;
  • transporto priemonės visus ratus ir padangas, kurie turi būti apžiūrimi sukant virš žemės pakeltą ratą arba virš duobės pastatytą transporto priemonę stumdant pirmyn ir atgal;
  • ratų guolių sukimosi įvaržą bei laisvumą, veikiant ratą šonine ir (ar) radialine kryptimi;
  • vairo kolonėlę (motociklo šakę) ir vairo padėties fiksavimo įtaisą;
  • stabdžių skysčio indikatoriaus veikimą.

Naujieji techniniai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai leis transporto priemonėms, kurios pirmą kartą registruotos vėliau nei 2008 metų liepos 1 d. ir kuriose įrengta vidinė diagnostikos sistema (OBD), dujų teršalų matavimą pakeisti šios sistemos veikimo ir rodmenų įvertinimu.

Tačiau nors šie pakeitimai ir palengvins techninę apžiūrą, tačiau ji pailgės dėl išsamaus elektroninės stabdžių sistemos ABS ir EBS tikrinimo, taip pat bus tikrinama elektroninė vairo stiprintuvo sistema bei saugos įrenginiai (saugos oro pagalvės, saugos diržai). Bus kreipiamas dėmesys ir į išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemas (tikrinama, ar neišpjautas katalizatorius), todėl automobiliai atvykę į techninę apžiūrą po šių reikalavimų įsigaliojimo datos su išimtais katalizatoriais gali „nepraeiti“ techninės apžiūros.

Dėl papildomų įrengimų tikrinimo pailgės ir techninės apžiūros atlikimo laikas.

Taisyklės dyzeliniams automobiliams

Nuo 2012 m. kovo 1 d. techninės apžiūros stotyse dyzeliams automobiliams pradėti taikyti griežtesni dūmingumo reikalavimai. Įvesta nauja dyzelinių variklių dūmingumo matavimo procedūra.

Išmetamųjų dujų dūmingumo patikros metu teks maksimaliai akceleruoti variklį, kuomet variklio siurblys bus apkrautas maksimaliai. Tikėtina, kad ši procedūra daugeliui automobilių šeimininkų sukels papildomų galvos skausmų ir jiems techninės apžiūros stotyje teks apsilankyti pakartotinai.

Lietuvos automobilių parką sudaro apie pusę dyzeliniais varikliais varomų automobilių, kurių didelė dalis yra seni, taigi tai tik apsunkins Lietuvos keliais važinėjančių automobilių „gyvenimą".

Transporto priemonių dyzeliu varomų variklių išmetamųjų dujų dūmingumo patikrinimas papildomai kainuos 12 litų.

Reikalingi dokumentai ir priemonės

Pirmiausia, į ką reikia atkreipti dėmesį, tai visi reikalingi dokumentai: vairuotojo pažymėjimas, transporto priemonės registracijos liudijimas, taip pat automobilis turi būti apdraustas civiliniu vairuotojų atsakomybės draudimu. Patartina nuplauti automobilio išorę bei išvalyti jo saloną. Taip bus daug maloniau tam, kuris apžiūrinės automobilį. Taip pat reikėtų nepamiršti pasitikrinti, ar automobilyje turite gesintuvą, avarinį sustojimo ženklą bei pirmosios pagalbos rinkinį, kurio tinkamumo vartoti laikas turėtų būti nepasibaigęs.

Automobilio techninė būklė

Kitas žingsnis prieš keliaujant į techninės apžiūros stotį – automobilio techninės būklės įvertinimas. Jeigu patys to negalite padaryti, verčiau tokį darbą reikėtų patikėti jūsų pasirinktam automobilių servisui, kurie teikia automobilio paruošimo techninei apžiūrai paslaugą ir žino į ką reikia atkreipti dėmesį. Jeigu vis dėl to ryžotės patys įvertinti savo automobilio techninę būklę, atkreipkite dėmesį į saugos diržus, garso signalą, valytuvus, langų apiplovimo sistemą, žibintų sureguliavimą, apšvietimą (artimos, tolimos šviesos, rūko žibintai, posūkių signalai, atbulinės eigos signalas, valstybinio numerio apšvietimas), pakabos būklę (šarnyrai, amortizatoriai, apsauginės gumos ir t.t.), nepamirškite pažiūrėti, ar tvirtai pritvirtintas akumuliatorius, ar padangos nėra visiškai sudilę. Stabdžių efektyvumo tikriausiai nepavyks patiems tiksliai įvertinti, bet vertėtų atkreipti dėmesį ar tolygiai stabdo priekiniai ir galiniai ratai bei ar veikia rankinis (stovėjimo) stabdis. Taip pat stabdžių sistemos elementai: vamzdeliai, žarnelės, privalo būti tvarkingi. Taip pat labai svarbu, kad automobilis neturėtų akivaizdžių kėbulo pažeidimų – didelių korozijos židinių, įlenkimų, deformacijų, įtrūkimų. Stiklai turi būti be defektų, trukdančių vairuotojui gerai matyti kelią, žibintai neturi būti suskilę ar išblukę. Išmetimo sistema privalo būti nepaveikta ryškios korozijos, tinkamai pritvirtinta, variklis neturi viršyti kenksmingų medžiagų išmetimo leistinų normų. Jeigu visa tai yra tvarkinga, techninė apžiūra jūsų automobiliui taps draugiška procedūra.

Jeigu pirmą kartą įregistravote automobilį Lietuvoje

Jeigu automobilis yra pirmą kartą įregistruota Lietuvos Respublikoje, su juo be privalomosios techninės apžiūros galima važinėti septynias dienas.

Privalomąją techninę apžiūrą galima atlikti mėnesiu anksčiau

Nuo 2012 m. spalio 1 d. privalomąją techninę apžiūrą atlikus 30 dienų anksčiau nei ji galioja, naujos privalomosios techninės apžiūras terminas pratęsiamas tiek, kiek jo buvo likę iki tech. apžiūros galiojimo pabaigos. Žinoma, tai galios, jei anksčiau į techninę apžiūrą atvykęs automobilis yra tvarkingas. Jeigu techninės apžiūros stotyje bus nustatyta, kad automobilis neatitinka techninių reikalavimų, vairuotojas turės laiko pašalinti trūkumus ir jų šalinimo metu galės vis dar eksploatuoti automobilį su dar galiojančia technine apžiūra.

Varant automobilį į techninę apžiūrą pakutinę jos galiojimo dieną ir jos „nepraėjus“ galima patekti į situaciją, kuomet automobilis neturės teisės būti eksploatuojamas ir tuomet vairuotojas rizikuos važinėti su negaliojančia technine apžiūra tol, kol jo automobilis bus paruoštas pakartotinei apžiūrai.

Todėl rekomenduojama į techninės apžiūros stotį nuvykti dar nesibaigus galiojimo terminui ir pasilikti užtektinai laiko atsiradusiems trūkumams pašalinti.

Kategorijos: