You are here

Kas pirmiau - višta ar kiaušinis? Elektromobilis ar įkrovimo stotelė?

  • Elektromobilio įkrovimo stotelė
    Elektromobilio įkrovimo stotelė

Vairuotojai neperka elektromobilių, nes nėra pakankamai įkrovimo stotelių, o elektromobilių stotelių neįrengiama daugiau, nes šalyje nėra daug elektromobilių. Skamba kaip užburtas ratas, tiesa? 

Siekiant gyventi  švaresnėje aplinkoje ir skatinant vairuotojus įsigyti elektromobilius bei sumažinti taršiausių automobilių skaičių kelyje, susiduriama su dilema kas turi atsirasti pirmiau - infrastruktūra ar poreikis tai infrastruktūrai, t. y. didėjantis elektromobilių skaičius keliuose. 

Šiuo metu sparčiai pasirašomi susitarimai, deklaracijos ir įvairūs memorandumai, kuriuose įtvirtinamas pažadas iki 2030 metų pereiti prie švaria energija varomų transporto priemonių. Valstybiniu mastu tai teigiamas ir seniai lauktas pažadas. Tačiau galutiniam šio žaidimo žaidėjui, t. y. vairuotojui, tenka pasitikėti avansu, jog nusipirkus elektromobilį jis gaus reikiamą infrastruktūrą, įkrovimo stotelės bus prieinamos ir  jų bus pakankamai, nepamirštant ir motyvuojančių kompensacijų. Tačiau pasitikėjimo avansu mūsų kraštuose ne kartą jau nusivilta, tad kaip viskas atrodo statistiškai? 

Europoje daugėja elektromobilių

Šių metu rugpjūtį pirmą kartą istorijoje elektromobiliai bei įkraunami hibridai sudarė 21 proc. visų Europoje parduodamų transporto priemonių, kai tuo tarpu dyzeliniai automobiliai nusileido iki 20 proc. Kitaip tariant, varžybas „EV prieš dyzelį“ pirmą kartą laimėjo EV.

Tai stulbinantis pasiekimas, nes vos tik 5 metus atgal  dyzeliniu kuru varomi automobiliai Vakarų  Europoje sudarė daugiau nei 50 proc., kai tuo tarpu elektromobiliai bei įkraunami hibridai sudarė 5 proc. 

Elektromobilių rinka šovė į viršų tarsi ilgai pakylimo laukusi raketa, prasideda masinė elektromobilių gamyba ir pardavimai. Jauni entuziastingi elektromobilių gerbėjai noriai priima žinią, jog taip jie gali prisidėti prie švaresnės aplinkos kūrimo. O bet tačiau, entuziazmu elektromobilis įkrautas būti negali. Elektromobilių įkrovimo stotelės vis dar trūkstamas elementas  diskusijose apie pokyčius. 

Įkrovimo stotelių skaičius taip sparčiai nedidėja

Tol kol EV pardavimai kilo 6 kartus nuo 2017 iki 2020 metų, elektromobilių įkrovimo stotelių skaičius Europoje tik padvigubėjo. Tuo pačiu svarbu pabrėžti, jog daugiausia EV įkrovimo stotelių įrengta turtingesnėse Vakarų Europos šalyse. 

Europos automobilių gamintojų asociacija šių metų rugsėjį paskelbė statistiką apie elektromobilių įkrovimo stotelių skaičius Europoje. Lietuviams joje skirta ypatinga vieta, deja, ne pačia geriausia prasme. 

Top 5 šalys, kuriose yra daugiausia EV įkrovimo stotelių 100 km kelio:

  • Nyderlandai (47,5) 
  • Liuksemburgas (34,5)
  • Vokietija (19,4)
  • Portugalija (14,9)
  • Austrija (6,1)

 

Top 5 šalys, kuriose yra mažiausiai EV įkrovimo stotelių 100 km kelių:

  • Lietuva (0,2)
  • Graikija (0,2)
  • Lenkija (0,4)
  • Latvija (0,5)
  • Rumunija (0,5) 

Kontrastas stulbinantis. Kaip galima kalbėti apie bendrą Europos Sąjungos siekį spartinti elektromobilių plėtrą senajame žemyne, kai Nyderlanduose jau yra 47,5 įkrovimo stotelės šimtui kilometrų, o kelis kartus didesnėje Lenkijoje yra vos viena įkrovimo stotelė 250 kilometrų keliams.

Žiūrint į šiuos skaičius specialistai teigia, jog neįmanoma tikėtis, jog lietuviai ar graikai noriai pirks elektromobilius,  jei iki artimiausios įkrovimo stotelės keliaujant gali tekti važiuoti 200 km. Žinoma, visi supranta, jog didžiuosiuose miestuose jau yra pakankama infrastruktūra, tačiau tuo pačiu abejojama ar tų kelių įkrovimo stotelių prie prekybos centrų ir kavinių užteks kuomet elektromobilių skaičius šalyje padidės kelis kartus. 

Daugiau nei 40 proc. europiečių gyvena butuose, tad deja, jie labiausiai priklausomi nuo viešai prieinamo EV įkrovimo stotelių tinklo. Nuosavų namų savininkai, turi galimybę įkrauti elektromobilį tiesiog namuose iš elektros tinklo, įsirengus tam skirtą EV įkrovimo stotelę ar tiesiog turint reikiamą kabelį. Tačiau net ir nuosavų namų savininkai kol kas turi skaičiuoti ar tai yra finansiškai pasiteisinantis sprendimas, nors, žinoma, turėti galimybę įkrauti EV per naktį be jokių limitų ar ribojimų, yra pats patogiausias įkrovimo būdas, atmetus finansines dalies skaičiavimą.

Kokia mūsų laukia ateitis? 

Anot Europos automobilių gamintoju asociacijos, vairuotojai nebus linkę pereiti prie elektromobilių, jei tam nebus sukurta tinkama infrastruktūra - nebus viešai prieinamų įkrovimo stotelių, naujos statybos daugiabučių projektai bei biurų pastatai nebus su numatytomis vietomis elektromobiliams įkrauti. Norint pasiekti geresni lygį ir paspartinti nulinės emisijos pasiekimą, reikia į situaciją žiūrėti plačiau ir imtis veiksmų greičiau. 2030 metai jau ne už kalnų. 

Straipsnio autorius www.evlaidai.lt

Kategorijos: