You are here

Techninė apžiūra

Techninė apžiūra

Keliuose privalo važinėti tik techniškai tvarkingi, atitinkantys tam tikrus reikalavimus automobiliai, todėl jų savininkai kas du metus turi atlikti savo ratuotiems „draugams“ – valstybinę techninę apžiūrą. Naujiems automobiliams tai nėra labai baisi procedūra, o dešimt ar daugiau metų eksploatuojamų automobilių savininkams tai gali sukelti papildomų rūpesčių, jei automobilis nebuvo patikrintas ir paruoštas techninei apžiūrai. Norint, kad netektų techninės apžiūros stotyje pirmą kartą susipažinti su automobilio trūkumais ir į šią vietą užsukti du ar tris kartus, reikėtų pasiruošti.

TECHNINĖS APŽIŪROS GIDAS

Naujovės nuo 2018 metų gegužės 20 d.

- Jeigu techninė apžiūra dar yra galiojanti ir transporto priemonės valdytojas nori atvykti į techninės apžiūros stotį pasitikrinti, kokių problemų turi automobilis, to geriau nedaryti, nes esant dideliems trūkumans dar kažkiek laiko galiojanti techninė apžiūra gali būti paskelbta negaliojančia. Geriau prieš ruošiantis techninei apžiūrai, pirmiausia važiuoti į servisą, kur bus identifikuotos ir sutvarkytos problemos, o tik tada vykti į privalomąją techninę apžiūrą.

Esant negaliojančiai techninei apžiūrai arba jos nepraėjus iš pirmo karto (nesvarbu, kad prieš tai ji dar buvo galiojanti visą mėnesį), automobilio eksploatuoti jau nebus galima.

- Nuo šios datos pasikeitė stiklų tamsinimo taisyklė - priekinį bei šoninius (priekinius) stiklus galima pritemdyti 5 procentais daugiau. Anksčiau šviesos laidumas privalėjo būti ne mažesnis, nei 705procentų, o nuo 2018 m. gegužės 20 d. - ne mažesnis nei 70 procentų.

- Ant šoninių galinio vaizdo veidrodžių draudžiama priklijuoti mažesnius veidrodėlius.

- M1 klasės transporto priemonės, kurios pirmą kartą registruotos po 2014 metų lapkričio 1 dienos, privalo turėti veikiančią padangų slėgio kontrolės sistemą. Taip pat jos turi turėti ir veikiančią ESC (elektroninė stabilumo sistema) sistemą.

- Nors automobilio teršalų kiekis ir yra leistinas, tačiau jis negali vizualiai dūminti.

- Dideliu trūkumu laikomas nublukęs ar neįskaitomas valstybinio numerio ženklas.

- Dideliu trūkumu laikomas stabdžių pedalas, neturintis apsaugos nuo slydimo (arba jeigu ji yra stipriai susidėvėjusi).

- Pavojingu trūkumu laikomas stabdžių stiprintuvo gedimas bei stabdžių žarnelių ir vamzdelių įtrūkimo tikimybė.

- Pavojingu trūkumu laikomas ir padangų trinimasis į kitas automobilių dalis (į purvasargius gali trintis). Tai itin aktualu stance automobilių kultūros atstovams.

- M1 bei N1 automobiliams galima išimti dalį sėdynių.

- Jeigu valytuvai neveikia visais režimais - ne bėda. Jie privalo veikti bent dvejais režimais.

- Jeigu automobilis yra pirktas iš Europos ekonominės erdvės ir jis turi galiojančią techninę apžiūrą, tai jis bus pripažinta ir Lietuvoje.

Nuo 2016 metų birželio 1 d. nebebus techninės apžiūros lipdukų

Nuo 2016 metų birželio 1 dienos ant naujai įregistruotų transporto priemonių valstybinių numerių ženklų nebebus klijuojaji techninės apžiūros lipdukai, su ant jų nurodyta data, nes apie galiojančią techninę apžiūrą policijos pareigūnai gali sužinoti tiesiog patikrinę automobilį duomenų bazėje.

Nuo 2015 metų liepos 1 d. tech. apžiūrą galima atlikti Vokietijoje

Nuo 2015 liepos 1 d. įsigalioja naujos Saugaus eismo automobilių keliais nuostatos, kurios pagal Susisiekimo ministerijos nustatytą tvarką leidžia atlikti automobilių technines apžiūras Europos ekonominės bendrijos (EEB) šalyse. Tokia galimybė pirmiausia atsiras Vokietijoje.

Susisiekimo ministerija parengė susisiekimo ministro įsakymo, kuriuo numatyta motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimo tvarka, pataisas. Įsakymo pakeitimo projekte numatytos sąlygos, kaip Lietuvoje registruotoms transporto priemonėms techninė apžiūra gali būti atliekama EEB šalyse.

Lietuvoje registruotas motorines transporto priemones techninei apžiūrai atlikti nuo 2015 m. liepos 1 d. priiminės Techninės apžiūros centras Erfurte (Eugen – Richter – Str. 24, 99085 Erfurt).

Tai bus pilotinis centras, kuriame per mėnesį bus įvertintos galimybės ir poreikis priimti Lietuvoje registruotas transporto priemones ir kituose centruose Vokietijoje. Iki 2015 m. pabaigos Vokietijoje planuojama sudaryti sąlygas atlikti technines apžiūras maždaug 150 techninės apžiūros stočių.

Atlikus techninę apžiūrą Vokietijos įmonėje, transporto priemonės valdytojas bet kuriai Lietuvos techninės apžiūros įmonei turės pateikti rašytinį prašymą pripažinti privalomąją apžiūrą ir kitus dokumentus (informaciją apie civilinės atsakomybės draudimą, sumokėtus mokesčius ir kt.). Prašymas galės būti pateiktas tiesiogiai, registruotu laišku, per pasiuntinį arba elektroninėmis priemonėmis (e. pašto adresas – euinspection@vta.lt).

Techninės apžiūros įmonė, gavusi reikiamus dokumentus, ne ilgiau kaip per 5 darbo dienas įvertins juose pateiktą informaciją ir nuspręs, ar pripažinti EEB techninės apžiūros įmonėje atliktą privalomąją apžiūrą. Priėmusi sprendimą įmonė apie tai informuos transporto priemonės valdytoją.

Techninės apžiūros lipdukas neprivalomas

Nuo 2014 metų liepos 1 d. atlikus pirmą arba pakartotinę transporto priemonės privalomąją techninę apžiūrą, specialus lipdukas, žymintis jos galiojimo laikotarpį, yra neprivalomas. Transporto priemonės savininkui norint, lipdukas gali būti užklijuotas.

Pagal Lietuvos respublikoje galiojančius transporto priemonių registravimo įstatymus, prieš registraciją yra būtina atlikti privalomąją techninę apžiūrą ir tik tuomet vykti į VĮ „Regitra“. Kadangi naujai registruoti pradedamas automobilis, prieš tai techninės apžiūros atlikimo metu dar neturi valtybinių numerių, todėl ir techninės apžiūros lipdukai neišduodami. Automatiškai jie tampa neprivalomi. Norint, lipdukus galima gauti po automobilio įregistravimo bet kurioje techninės apžiūros stotyje.

Lietuvoje galios kitose Europos Sąjungos šalyse atlikta techninė apžiūra

2018 metų gegužės 20 dieną įsigalios kitose Europos Sąjungos šalyse atlikta techninė apžiūra.

Tokį įstatymo pakeitimą buvo iškėlę Seimo nariai: Petras Gražulis, Stasys Brundza ir Kęstutis Bartkevičius. Toks klausimas iškilo dėl to, kad vairuotojai išvykę į kitas Europos Sąjungos šalis ne retai turi specialiai grįžti į Lietuvą vien tam, kad atliktų privalomąją techninę apžiūrą.

2015 metų vasario 4 dieną šiai pasiūlytai įstatymo pataisai pritarė Lietuvos Vyriausybė, tačiau norima, kad projektas būtų tobulinamas.

Neaišku tik tai, ar kitos Europos Sąjungos šalys norės atlikti techninę apžiūra Lietuvoje registruotam automobiliui.

Naujovės nuo 2014 m. liepos 1 d.

Nuo 2014 metų liepos 1 dienos įsigaliojo nauji motorinių transporto priemonių reikalavimai, susiję su technine apžiūra.

Automobilių registracijai reikalinga galiojanti techninė apžiūra

Pagrindinis pasikeitimas yra tas, jog automobilis turi turėti galiojančią techninę apžiūrą iki jį įregistruojant. Tai reiškia, kad nusipirkus Lietuvoje neregistruotą automobilį arba automobilį, kurio techninė apžiūra yra pasibaigusi, pirmiausia su juo reikės vykti į techninės apžiūros stotį, o tik tuomet bus galima važiuoti jį registruoti į „VĮ Regitra“.

Techninės apžiūros taloną galės panaikinti policija

Kitas svarbus pakeitimas yra tas, kad motorinių transporto priemonių vairuotojams nesilaikantiems reikalavimų, techninės apžiūros taloną galės panaikinti policijos arba Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai, kurie turės teisę tikrinti transporto priemonių techninę būklę keliuose.

Inspekcijos viršinininkas įsakyme „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų, kurios neatitinka techninių reikalavimų ir kelia grėsmę eismo saugumui, privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimo panaikinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ numatė devynis punktus, kurių nesilaikant kils grėsmė prarasti galiojančius privalomosios techninės apžiūros dokumentus.

Įstatymo apraše nustatyta, kad transporto priemonės privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas bus panaikinamas, jei:

1. neveikia pagrindinis stabdys (vairuotojas juo negali sustabdyti transporto priemonės);

2. neveikia vairo mechanizmas (vairuotojas negali juo valdyti transporto priemonės);

3. netvarkingas transporto priemonės ir priekabos sukabinimo įtaisas;

4. lyjant, sningant arba esant rūkui vairuotojo pusėje neveikia stiklo valytuvas;

5. tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui nedega joks (artimosios, rūko, tolimosios šviesos) priekinis kairysis žibintas, o sugedus bent vienam galiniam gabarito žibintui neveikia avarinė šviesos signalizacija arba transporto priemonės gale nėra pritvirtinto avarinio sustojimo ženklo;

6. transporto priemonės stiklų, patenkančių į priekinį 180° vairuotojo matymo lauką, šviesos laidumas mažesnis negu nustatyta Techniniuose reikalavimuose;

7. žiemos sezono metu automobilis, kurio bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, ir (ar) jo priekaba (jei priekaboje įrengti stabdžiai) eksploatuojamas su padangomis, kurios neskirtos važiuoti žiemą, transporto priemonė vasaros sezono metu eksploatuojama su dygliuotomis padangomis arba transporto priemonės protektoriaus rašto gylis mažesnis nei nustatyta Techniniuose reikalavimuose;

8. transporto priemonės žibinte panaudotas transporto priemonės gamintojo nenumatytas šviesos šaltinis;

9. stovinčios motorinės transporto priemonės su dirbančiu varikliu skleidžiamo triukšmo lygis viršija Kelių transporto priemonių variklių triukšmo ribinių dydžių ir jų nustatymo tvarkos apraše nurodytus dydžius.

Jeigu automobilio techninės apžiūros talonas bus panaikintas, jo savininkas turės leidimą per vieną parą pašalinus neatitikimus nuvykti į techninės apžiūros stotį. Taip pat vienos paros leidimą galės gauti ir tie automobilių savininkai, kurių techninės apžiūros galiojimas yra pasibaigęs. Per tą laiką jie galės savo automobilį pristatyti į techninės apžiūros stotį.

Techninės apžiūros panaikinimas, kai automobilio remontas netikslingas

Techninė apžiūra bus panaikinama ir tuomet, kai automobilis yra sugadintas po autoįvykio ir neatitinka techninių reikalavimų. Techninės apžiūros neatitikimas reikš tuomet, kai bus sugadintas statramstis, lonžeronas ar automobilio rėmas, taip pat vairo, stabdžių sistemos, važiuoklė arba bus suveikusi oro pagalvių sistema. Jeigu eismo įvykio metu nukentėjusio automobilio remontas yra netikslingas (tai turės patvirtinti draudimo kompanija), transporto priemonė taip pat galės būti automatiškai išregistruota ir jai leidimas dalyvauti eisme sustabdomas visam laikui.

Nėra techninės apžiūros – negalima dalyvauti eisme

Dar viena naujovė nuo 2014 m. liepos 1 d. – automobilis neturintis galiojančios techninės apžiūros arba privalomojo civilinės atsakomybės draudimo, bus stabdomas ir jam nebus galima dalyvauti eisme. Susitvarkyti šiuos nesklandumus automobilių savininkams bus skirta 90 dienų. Jeigu tas nebus atlikta, automobilis automatiškai bus išregistruotas, o valstybiniai numeriai turės būti grąžinti į „Regitrą“. Norint vėl eksploatuoti automobilį, reikės jį vėl užregistruoti.

Vienos dienos leidimas

Kuomet transporto priemonės techninės apžiūros galiojimas yra panaikintas arba tiesiog pasibaigęs, galima gauti vienos dienos leidimą atvykti į techninės apžiūros stotį. Tokie leidimai išduodami nuo 2014 metų liepos 1 d.

Leidimas galioja tam tikrą dieną, o automobilis į techninės apžiūros stotį turi būti pristatytas vienos paros laikotarpyje. Toks leidimas kainuoja 2,90 EUR.

Leidimą gali gauti tik tos transporto priemonės, kurios yra įregistruotos Lietuvoje.

Naujovės nuo 2013 m. kovo 1 dienos

Nuo 2013 metų kovo 1 dienos atliekant techninę apžiūrą atsiranda keletą pakeitimų:

- atsisakoma dvigubo išmetamųjų dujų tikrinimo automobiliams su dujų įranga. Išmetamosios dujos bus tikrinamos varikliui dirbant tik dujomis;

- vairuotojams nereikės pateikti automobilinės dujų įrangos sumontavimo pažymos, tačiau transporto priemonės registravimo dokumente kaip ir iki šiol turės būti įrašyta, kad automobilis varomas ir dujomis.

- nebus laikomi trūkumais transporto priemonės pažeidimai, kurie nėra svarbūs eismo bei pėsčiųjų saugumui ir susiję su transporto priemonės estetine išvaizda: paviršiaus korozija, dažų dangos pažeidimai, nedideli įlenkimai ir panašiai.

Naujuose Techniniuose motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimuose nustatyti papildomi reikalavimai patikrinti:

  • stabdžių valdymo įtaisų (pedalo ir (ar) svirties) eigą bei jų valdymo metu kylančią įvaržą ar atsirandantį laisvumą;
  • automatinį priekabos stabdžių suveikimą, atjungiant atitinkamas jungtis;
  • transporto priemonės vairo mechanizmo veikimą susukant vairuojamus ratus iki kraštinių padėčių tiek esant pakeltiems (arba ant specialių stovų pastatytiems), tiek įprastine apkrova apkrautiems  ratams;
  • transporto priemonės visus ratus ir padangas, kurie turi būti apžiūrimi sukant virš žemės pakeltą ratą arba virš duobės pastatytą transporto priemonę stumdant pirmyn ir atgal;
  • ratų guolių sukimosi įvaržą bei laisvumą, veikiant ratą šonine ir (ar) radialine kryptimi;
  • vairo kolonėlę (motociklo šakę) ir vairo padėties fiksavimo įtaisą;
  • stabdžių skysčio indikatoriaus veikimą.

Naujieji techniniai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai leis transporto priemonėms, kurios pirmą kartą registruotos vėliau nei 2008 metų liepos 1 d. ir kuriose įrengta vidinė diagnostikos sistema (OBD), dujų teršalų matavimą pakeisti šios sistemos veikimo ir rodmenų įvertinimu.

Tačiau nors šie pakeitimai ir palengvins techninę apžiūrą, tačiau ji pailgės dėl išsamaus elektroninės stabdžių sistemos ABS ir EBS tikrinimo, taip pat bus tikrinama elektroninė vairo stiprintuvo sistema bei saugos įrenginiai (saugos oro pagalvės, saugos diržai). Bus kreipiamas dėmesys ir į išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemas (tikrinama, ar neišpjautas katalizatorius), todėl automobiliai atvykę į techninę apžiūrą po šių reikalavimų įsigaliojimo datos su išimtais katalizatoriais gali „nepraeiti“ techninės apžiūros.

Dėl papildomų įrengimų tikrinimo pailgės ir techninės apžiūros atlikimo laikas.

Katalizatoriaus tikrinimas

Atliekant privalomąją techninę apžiūrą transporto priemonių katalizatorius tikrinamas ne visada.

Toms transporto priemonėms, kurių pati pirmoji techninė apžiūra Lietuvoje buvo atlikta iki 2013 m. kovo 1 dienos, katalizatorius nėra tikrinamas. Tačiau vėliau techninei apžiūrai pateiktos transporto priemonės turi atlikti šią patikrą.

Taisyklės dyzeliniams automobiliams

Nuo 2012 m. kovo 1 d. techninės apžiūros stotyse dyzeliams automobiliams pradėti taikyti griežtesni dūmingumo reikalavimai. Įvesta nauja dyzelinių variklių dūmingumo matavimo procedūra.

Išmetamųjų dujų dūmingumo patikros metu teks maksimaliai akceleruoti variklį, kuomet variklio siurblys bus apkrautas maksimaliai. Tikėtina, kad ši procedūra daugeliui automobilių šeimininkų sukels papildomų galvos skausmų ir jiems techninės apžiūros stotyje teks apsilankyti pakartotinai.

Lietuvos automobilių parką sudaro apie pusę dyzeliniais varikliais varomų automobilių, kurių didelė dalis yra seni, taigi tai tik apsunkins Lietuvos keliais važinėjančių automobilių „gyvenimą".

Transporto priemonių dyzeliu varomų variklių išmetamųjų dujų dūmingumo patikrinimas papildomai kainuos 12 litų.

Reikalingi dokumentai ir priemonės

Pirmiausia, į ką reikia atkreipti dėmesį, tai visi reikalingi dokumentai: vairuotojo pažymėjimas, transporto priemonės registracijos liudijimas, taip pat automobilis turi būti apdraustas civiliniu vairuotojų atsakomybės draudimu. Patartina nuplauti automobilio išorę bei išvalyti jo saloną. Taip bus daug maloniau tam, kuris apžiūrinės automobilį. Taip pat reikėtų nepamiršti pasitikrinti, ar automobilyje turite gesintuvą (talpa ne mažiau kaip 1 kg, jo galiojimo terminas turi būti nepasibaigęs), avarinį sustojimo ženklą bei pirmosios pagalbos rinkinį, kurio tinkamumo vartoti laikas turėtų būti nepasibaigęs.

Automobilio techninė būklė

Kitas žingsnis prieš keliaujant į techninės apžiūros stotį – automobilio techninės būklės įvertinimas. Jeigu patys to negalite padaryti, verčiau tokį darbą reikėtų patikėti jūsų pasirinktam automobilių servisui, kurie teikia automobilio paruošimo techninei apžiūrai paslaugą ir žino į ką reikia atkreipti dėmesį. Jeigu vis dėl to ryžotės patys įvertinti savo automobilio techninę būklę, atkreipkite dėmesį į saugos diržus, garso signalą, valytuvus, langų apiplovimo sistemą, žibintų sureguliavimą, apšvietimą (artimos, tolimos šviesos, rūko žibintai, posūkių signalai, atbulinės eigos signalas, valstybinio numerio apšvietimas), pakabos būklę (šarnyrai, amortizatoriai, apsauginės gumos ir t.t.), nepamirškite pažiūrėti, ar tvirtai pritvirtintas akumuliatorius, ar padangos nėra visiškai sudilę. Stabdžių efektyvumo tikriausiai nepavyks patiems tiksliai įvertinti, bet vertėtų atkreipti dėmesį ar tolygiai stabdo priekiniai ir galiniai ratai bei ar veikia rankinis (stovėjimo) stabdis. Taip pat stabdžių sistemos elementai: vamzdeliai, žarnelės, privalo būti tvarkingi. Taip pat labai svarbu, kad automobilis neturėtų akivaizdžių kėbulo pažeidimų – didelių korozijos židinių, įlenkimų, deformacijų, įtrūkimų. Stiklai turi būti be defektų, trukdančių vairuotojui gerai matyti kelią, žibintai neturi būti suskilę ar išblukę. Išmetimo sistema privalo būti nepaveikta ryškios korozijos, tinkamai pritvirtinta, variklis neturi viršyti kenksmingų medžiagų išmetimo leistinų normų. Jeigu visa tai yra tvarkinga, techninė apžiūra jūsų automobiliui taps draugiška procedūra.

Jeigu pirmą kartą įregistravote automobilį Lietuvoje

Jeigu automobilis yra pirmą kartą įregistruota Lietuvos Respublikoje, su juo be privalomosios techninės apžiūros važinėti negalima. Tokio automobilio privalomoji techninė apžiūra turi būti atlikta prieų įregistruojant automobilį.

Toks įstatymas įsigaliojo nuo 2014 metų liepos 1 d.

Privalomąją techninę apžiūrą galima atlikti mėnesiu anksčiau

Nuo 2012 m. spalio 1 d. privalomąją techninę apžiūrą atlikus 30 dienų anksčiau nei ji galioja, naujos privalomosios techninės apžiūras terminas pratęsiamas tiek, kiek jo buvo likę iki tech. apžiūros galiojimo pabaigos. Žinoma, tai galios, jei anksčiau į techninę apžiūrą atvykęs automobilis yra tvarkingas. Jeigu techninės apžiūros stotyje bus nustatyta, kad automobilis neatitinka techninių reikalavimų, vairuotojas turės laiko pašalinti trūkumus ir jų šalinimo metu galės vis dar eksploatuoti automobilį su dar galiojančia technine apžiūra.

Varant automobilį į techninę apžiūrą pakutinę jos galiojimo dieną ir jos „nepraėjus“ galima patekti į situaciją, kuomet automobilis neturės teisės būti eksploatuojamas ir tuomet vairuotojas rizikuos važinėti su negaliojančia technine apžiūra tol, kol jo automobilis bus paruoštas pakartotinei apžiūrai.

Todėl rekomenduojama į techninės apžiūros stotį nuvykti dar nesibaigus galiojimo terminui ir pasilikti užtektinai laiko atsiradusiems trūkumams pašalinti.

Privalomosios techninės apžiūrėos pagrindinės kainos:

- Lengvųjų automobilių, kai degalų rūšis – benzinas – 14,48 Eur

- Lengvųjų automobilių, kai degalų rūšis – dujos – 23,46 Eur

- Lengvųjų automobilių, kai degalų rūšis – dyzelinas – 18,25 Eur

- Lengvųjų automobilių pakartotinės techninės apžiūros kainos priklauso nuo pirminės techninės apžiūros metu nustatytų trūkumų ir svyruoja nuo 2,03 iki 7,24 Eur

- Mopedų ir motociklų – nuo 5,21 iki 6,37 Eur

- Krovinių automobilių – nuo 19,69 iki 29,83 Eur

- Autobusų ir troleibusų – nuo 19,69 iki 28,09 Eur