You are here

Dakaro ralis 2019: Bus „tik" dešimt greičio ruožų

  • Dakaro ralis/Edgaro Buiko nuotrauka
    Dakaro ralis/Edgaro Buiko nuotrauka
  • Dakaro ralis/Marian Chytka nuotrauka
    Dakaro ralis/Marian Chytka nuotrauka
  • Nasser Al-Attiyah/Edgaro Buiko nuotrauka
    Nasser Al-Attiyah/Edgaro Buiko nuotrauka

2018 metų pabaigoje ir 2019 metų pradžioje viena pagrindinių automobilių sporto temų tiek visame pasaulyje, tiek Lietuvoje - Dakaro ralis.

41-osios dykumų lenktynės oficialiai prasidėjo 2019 metų sausio 6 dieną, kuomet dalyviai važiavo per starto podiumą. Pirmasis greičio ruožas vyks sausio 7 dieną, o finišo vėliavą dalyviai išvys sausio 17-ąją. Veiksmas vyks vienoje valstybėje - Peru. Bus labai daug smėlio, o tai reiškia, kad lengva tikrai nebus.

Sportininkų lauks dešimt greičio ruožų, keturiais mažiau nei pernai arba dešimt dienų vietoj keturiolikos dienų, tačiau bendra lenktynių distancija sudarys 5000 km, o greičio ruožų bendras ilgis - 3000 km.

Oganizatoriai jau dabar leidžia suprasti, jog šis pokytis netrukdys jiems sukurti pragaro žemėje. Bet ar tikrai?

 

ĮVYKUSIŲ ETAPŲ APŽVALGOS

 

Sausio 7 d. - Pirmas etapas (84 km) - APŽVALGA IR REZULTATAI

 

Sausio 8 d. - Antras etapas (342 km) - APŽVALGA IR REZULTATAI

 

Sausio 9 d. - Trečias etapas (331 km) - APŽVALGA IR REZULTATAI

 

Sausio 10 d. - Ketvirtas etapas (406 km) - APŽVALGA IR REZULTATAI

 

Sausio 11 d. - Penktas etapas (453 km) - APŽVALGA IR REZULTATAI

 

Sausio 13 d. - Šeštas etapas (310 km) - APŽVALGA IR REZULTATAI

 

Sausio 14 d. - Septintas etapas (323 km) - APŽVALGA IR REZULTATAI

 

Sausio 15 d. - Aštuntas etapas (361 km) - APŽVALGA IR REZULTATAI

 

Greičio ruožai

Pradėkime nuo maršruto. Viso penki tūkstančiai kilometrų, dešimt dienų, trys tūkstančiai kilometrų greičio ruožų, iš kurių net septyniasdešimt procentų smėlio kopų ir visa tai Peru teritorijoje. Visas maršrutas bus suskirstytas į tris lenktynių regionus: pirmasis ir labiausiai lankomas suksis aplink Pisco miestą, antrasis – aplink San Juan de Marcona, trečiasis leisis dar žemiau į pietus nei Arequipa, kur sportininkai praleis savo poilsio dieną.

Dėl saugumo sumetimų nėra iki galo aišku, ar šis išskirstymas į regionus reikš, jog tradiciškai beveik kasdien judantis bivuakas virs trimis stabiliomis stovyklomis, tačiau toks sprendimas padėtų organizatoriams taupyti, o taupymo ir planavimo šiame renginyje matyti nemažai. Šis sprendimas taip pat sulauktų teigiamos dalyvių reakcijos, nes tai padėtų išsaugoti mechanikų jėgas – dingus poreikiui kasdien susipakuoti ir perkelti stovyklą, techninis personalas turėtų šansą gauti daugiau poilsio tarp bemiegių naktų.

Grįžtant prie maršruto, sutrumpėjusią distanciją bus bandoma kamšyti kasdieniais siurprizais. Pastarieji prasidės nuo pat pirmos dienos: tradiciškai anksčiausiai ryte startuoja motociklų klasės lyderiai, juos seka keturračių klasė, tada automobiliai ir sunkvežimiai.

Dakaro ralis/Marian Chytka nuotrauka

Pirmąją dieną motociklų starto tvarka bus atvirkštinė, o tai reiškia, jog pirmąsias vėžes tarp Limos ir Pisco paties didžiausi maratono „čainykai“. Jie neabejotinai klys ir tai lems milijoną skirtingų užuominų visų klasių dalyviams, bei galimai lengvą chaosą su navigacija susipykusiems sportininkams.

Antrąją dieną pirmieji prie starto stos jau ne motociklų klasės atstovai, o automobiliai – tokia pati „pramoga“ buvo pasiūlyta ir pernai, kas lėmė, jog visi lyderiai stengėsi pirmąją dieną labai nespausti, tam kad netektų tapti tuo žmogumi, kuris ankstyvą rytą žvelgia į dykumą su lygiai nuliu vėžių diktuojančių teisingą kryptį. Toks taktinis manevras dažniausiai atsiperka, tačiau gana sunku atspėti „kiek lėčiau“ turi važiuoti, jog būtum ne pirmas, bet ir nepraloštum ralio antrąją dieną. Trumpai tariant – maratono organizatoriai bando iš proto išvesti komandų strategus ir tai daugiau kirs per nepatyrusių komandų pečius.

Trečiąją dieną bus pristatytas naujasis kopų masyvas: čia kojos nežengė nei vienas iš dalyvių, tad jeigu nepasiklydote nei pirmąją, nei antrąją dieną – puiki proga pasižymėti.

Po šių strateginių pasižaidimų, bei kantrybės tikrinimo ateis dvi dienos skirtos pribaigti silpnuosius – maratono dienos. Dalyviai dvi dienas nematys savo mechanikų rankų, privalės patys tvarkyti savo techniką, ją tausoti ir kliautis tik savimi.

Kadangi organizatoriai stengiasi kiekvieną dieną paįvairinti, šiemet maratono dienų greičio ruožai tęsis aštuonis šimtus kilometrų. Paprastai tariant – nukeliaujate iš Vilniaus į Varšuvą bekele, ten pamiegate palapinėje ir ryte vėl bekele sukate atgal. Autoservisų, „Suwalki Market“ ar kitų, lietuviams šioje kelionėje įprastų vietų lankyti negalima, tenka verstis patiems.

Po penkias dienas truksiančio tikrai nuoširdaus organizatorių bandymo sutrumpinti eiles bivuako valgykloje, dalyviai pagaliau gaus pailsėti. Arequipa miestas reikš internetą, miegą, bei galimybę iš sportinio kombinezono išsikratyti ten jau kone savaitę tūnantį smėlį. Tuo tarpu ši para virs košmaru komandų mechanikams, kurie turės atstatyti techniką į pradinį jos stovį.

Toliau seksiančios trys dienos organizatorių pristatymu nebus labai ypatingos, tačiau akį patraukia Dakaro standartais trumpos distancijos – du, trys šimtai kilometrų greičio ruožų. Skamba nebaisiai, tačiau Peru kopos leis kiekvieną metrą patirti iš labai labai arti. Kartu su tuo komplekte – faktiškai dvigubo ilgio pervažiavimo distancijos, tad vienaip ar kitaip laiko prie vairo praleisti teks.

Devintoji maratono diena vėl pasiūlys naujovę – masinį startą. Jeigu pernai ir ankstesniais metais jis buvo suskirstytas klasėmis,  tai šiemet jos bus maišomos ir kartu startuos visi. Nieko nėra smagiau kaip sėdėti ant savo motociklo, žvelgti į maloniai tyvuliuojantį pasiilgtą vandenyną, džiaugtis jog pasiekei devintąją maratono dieną ir uostyti juodus šalia stovinčio „Kamaz“ dūmus. Pirmieji startai bus tikrai smagūs: puikūs vaizdai žiūrovams, kadrai zujantiems sraigtasparniams, tačiau starto vieta netruks tapti viena didele duobe, taip dar kartą išbandydama iš paskutiniųjų finišą bandančių pasiekti jėgas.

Vieną pirmųjų savo masinių startų, tiesa tąkart ant išdžiūvusio ežero puikiai pamena ir „General Financing team Pitlane“ pilotas Benediktas Vanagas: „Tą kartą buvo labai įdomi patirtis, nes po duoto starto, pilnai nuspaudęs akseleratoriaus pedalą laikiau gal keturiasdešimt minučių“. Po masinio starto, pajūrio smėliu, liks viena diena, kurią, Dakaro standartais, galima vadinti simboline – truputį daugiau nei šimtas kilometrų laikui ir kelionė iki podiumo.

Žvelgiant į visą maršrutą, organizatorių ruošiamas gudrybes, bei veiksmo planavimo procesus nesunku pastebėti, kad renginio organizatoriai tikrai skuba ir stengiasi pateikti kiek įmanoma labiau praeitį primenantį iššūkį. Sutrumpėjęs maršrutas, faktiškai simbolinė paskutinė renginio diena, bei didelės pastangos sujaukti dalyvių rikiuotę nebyloja apie gerus laikus ir tą patvirtina jau atvirai vedamos kalbos dėl sunkiausių pasaulio lenktynių grįžimo į Afriką. Ar šis, galima sakyti kiek apgriuvęs Dakaras gali nuvilti? Organizatoriai, komunikacijos trukdžiai, nepatogumai ir visi kiti buitiniai dalykai gal ir gali, tačiau Peru kopos niekada nenuvils.

 

 

 

 

Dalyviai

Į Dakaro ralį užsiregistravo 334 ekipažai:

- 137 motociklai

- 26 keturračiai

- 97 automobilis

- 33 mažieji bagiai

- 41 sunkvežimis

Dakaro favoritai:

 

Lietuviai Dakare

2019 metų Dakaro ralyje prie starto stos net penki ekipažai iš Lietuvos. Automobiliais važiuos:

- Antanas Juknevičius ir Darius Vaičiulis | Toyota Hilux | Startinis numerix: 315

- Benediktas Vanagas ir Sebastianas Rozwadowskis | Toyota Gazoo Racing Hilux | Startinis numeris:  330

- Vaidotas Žala ir Saulius Jurgelėnas | Toyota Hilux | Startinis numeris: 337

Su motociklais važiuos:

- Balys Bardauskas | Startinis numeris: 82

- Arūnas Gelažninkas | Startinis numeris: 118

Naujos taisyklės ir pusmaratonio sąvoka

Sausio pradžioje Peru dykumas ir kalnus užimsiantis Dakaro ralio maratonas paskelbė atnaujintas taisykles. Vienas iš įdomiausių punktų – įvedama pusmaratonio distancija. Ką tai reiškia ir kaip tai pakeis sunkiausių pasaulio varžybų eigą?

Naujosios taisyklės nurodo tam tikrus ribojimus: visų pirma, galimybė dalyvauti šioje įskaitoje yra privilegija ir ji bus suteikta tik organizatorių valia. Norėdami siekti šios privilegijos, dalyviai privalės per 24 valandas po iškritimo užpildyti paraišką. Bet koks nusižengimas dalyvių kodeksui ar kitoms taisyklėms taps automatiniu bilietu namo. Renginio organizatoriai pasilieka sau teisę neleisti startuoti šioje įskaitoje nenurodydami priežasties. Kitas dalykas – laikas. Startuoti iš naujo bus leista tik tiems, kurie iškrito iki poilsio dienos sausio tryliktąją. Taip pat bus draudžiama bandyti iš naujo, jeigu pasitraukta buvo dėl sužeidimų ar kitų sveikatos negalavimų.

Pusmaratonio taisyklės taip pat numato privilegijų panaikinimą. Puikus šios situacijos pavyzdys būtų 2017-ųjų Nasser Al-Attyah pasitraukimas. Šiuo metu ne tik Dakaro raliui, bet ir startui su lietuviška ralio-kroso komanda pasaulio čempionate besiruošiantis sportininkas savo pasirodymą tąkart baigė labai anksti. Po itin didelio susidūrimo su akmeniu, katarietis stipriai pažeidė savo automobilio važiuoklę ir nors sugebėjo pasiekti techninę zoną, tą kartą jam buvo uždrausta tęsti savo pasirodymą dėl pažeisto automobilio rėmo.

Nasser Al-Attiyah/Edgaro Buiko nuotrauka

Atsižvelgiant į nekuklią „Toyota“ komandos aptarnavimo galią, į tokią situaciją patekęs Nasser šįkart galėtų leisti ramiai suremontuoti savo automobilį ir pasirodymą tęsti po poilsio dienos. Tokiu atveju jis privalėtų pirmąją dieną pradėti pagal savo startinį numerį, tačiau žemiau visų, kurie vis dar dalyvauja maratone. Taip pat jis prarastų privilegiją prašyti teisėjų sprendimu pakelti jo startinę vietą ir nepaisant jo tolimesnių rezultatų, negalėtų naujos dienos pradėti aukštesnėje, nei 25 startinėje pozicijoje. Kaip įprasta, naujos dienos startinė pozicija sprendžiama pagal vakarykštį finišą, tačiau suteikus šansą stipriems, galbūt kone papildomą poilsio savaitę turėjusiems pilotams varžytis su lyderiais, būtų prarastas teisingumo principas, tad šioje vietoje varžybų organizatoriai reikalaus kasdien įrodyti savo vertę iš naujo.

Nepaisant fakto, kad šioje hipotetinėje situacijoje Nasser galėtų kasdien laimėti greičio ruožus, bendroje rezultatų lentelėje jo laiko nerastume – tam bus sukurtas atskiras „Semi-Marathon“ polapis. Taip pat atsiras apribojimai ir žengimui ant finišo podiumo – pusmaratonio dalyviai ten bus įleidžiami tik po to, kai minia pasveikins visas varžybas įveikusius dalyvius.

Trumpai tariant, naujosios taisyklės tai tarsi paguodos varžybos tiems, kurie gali siekti finišo ir gali kasdien džiuginti žiūrovus savo puikiu pasirodymu, tačiau įsismarkavę padaro klaidą arba tiesiog turi vieną nesėkmingą techninę dieną.

Sužinojęs apie taisyklių pasikeitimą, „General Financing team Pitlane“ pilotas Benediktas Vanagas jų nesureikšmino ir tai laiko daugiau turistų grąžinimo planu, nei pagalba lyderiams: „Visų pirma aš sveikinu tokį sprendimą, nes jis turbūt kažkam yra reikalingas, tačiau abejoju, kad kažkas iš prioritetinių vairuotojų arba iš gamyklinių komandų imtų dalyvauti šioje distancijoje. Iš esmės jie važiuoja dėl pagrindinio prizo, tad ši tema matyt skirta ne jiems. Tai daugiau aktualu privačioms komandoms, žmonėms, kurie tiesiog nori įveikti distanciją, nors ir iškrito pirmosiomis dienomis. Tai gali būti kažkoks sau įrodymas, kad tu gali lenktyniauti, gali pasiekti finišą. Asmeniškai, aš galvoju, kad pavyzdžiui tais metais, kai mes nepasiekėme finišo dėl sankabos gedimo, kažin ar būtume rinkęsi tokį variantą. Mes važiuojame tam, kad įveiktume visą distanciją, tad toks savęs paguodimas, kad štai vis vien atvažiavome ar tai faktas, kad užėmėme kažkokią vietą yra daugiau paguoda sau, kuri matyt nelabai mums reikalinga. Bet čia taip iš mano perspektyvos“, – naujas taisykles vertina sportininkas.

Šios naujos taisyklės, sujungtos su jau gana aiškiomis derybomis dėl maratono grįžimo į Afriką rodo, jog A.S.O. – renginio organizatoriai – iš ties neriasi iš kailio, kad bent išlaikytų esamą situaciją. Norinčių perimti sudėtingiausių pasaulio varžybų vardą tikrai yra, tačiau keturis dešimtmečius dykumose grūdintas užsispyrimas tikrai neleis to vardo atiduoti paprastuoju būdu, o galimybė tęsti lenktynes po pertraukos ar rimtesnio remonto sudarys galimybes į maratoną grįžti nuotykių ieškotojus, kurie seniau sudarydavo nemenką dalyvių dalį.

 
 

DAKARO RALIS 2020

REZULTATAI PO 12/12 ETAPŲ

LIETUVIAI DAKARE

Benediktas Vanagas/Toyota - 15

Antanas Juknevičius/Toyota - 20

Vaidotas Žala/Mini - 26

Gintas Petrus/Toyota - 41

Edvinas Juškauskas/Toyota DNF

Arūnas Gelažninkas/KTM - 30

Automobiliai TOP 5

1. Sainz Mini 42:59:17
2. Al-Attiyah Toyota +00:06:21
3. Peterhansel Mini +00:09:58
4. Al Rajhi Toyota +00:49:10
5. De Villiers Toyota +01:07:09

 

Sunkvežimiai TOP 5

1. Karginov Kamaz 46:33:36
2. Shibalov Kamaz +00:42:26
3. Viazovich MAZ +02:04:42
4. Sotnikov Kamaz +02:55:28
5. Macik Iveco +03:28:08

 

Motociklai TOP 5

1. Brabec Honda 40:02:36
2. Quintanilla Husqvarna +00:16:26
3. Price KTM +00:24:06
4. Florimo Honda +00:31:43
5. Walkner KTM +00:35:00

 

Keturračiai TOP 5

1. Casale Yamaha 52:04:39
2. Vitse Yamaha +00:18:24
3. Sonik Yamaha +01:04:15
4. Andujar Yamaha +03:30:16
5. Wisniewski Yamaha +04:38:53