You are here

Turbokompresoriai

REKLAMA

Šiais laikais automobilių gamintojai itin dažnai montuoja turbokompresorius (turbinas) į automobilius, todėl žodis „turbo“ arba automobilistų pasaulyje paplitęs terminas „sraigė po variklio dangčiu“ jau nieko lyg ir nebestebina, tačiau iš ko šis automobilio agregatas susideda, kaip jis veikia, kaip prižiūrimas ir dėl ko genda žino ne kiekvienas.

Daugeliui aiškus tas faktas, kad sugedus turbinai jos remontas kainuos tikrai daug, o tokia pat naudota detalė taip pat nėra pigi, be to, neaiškus jos eksploatavimo terminas. Šie faktoriai gali atbaidyti žmogų pirkti automobilį, kuriame yra turbina, tačiau jos bijoti nereikia, nes tinkamai prižiūrint šį agregatą jis tarnauja ilgai, o ir automobilių su šiuo agregatu vis daugėja.

Turbokompresoriaus sudėtinės dalys

Pradžioje užduokime sau klausimą, kuris daugeliui gali atrodyti juokingas: ar žinau, kaip atrodo turbokompresorius? Liaudiškai tariant, turbina yra panaši į sraigę. Automobilių entuziastai dažnai net gi laido panašius juokelius, kaip „po automobilio variklio dangčiu apsigyveno sraigė“ ar „sraigė po kapotu nepamaišytų“.

„Sraige“ turbokompresorius vadinamas ne veltui, nes dvi jo pagrindinės dalys – kompresoriaus ir turbinos korpusai - yra panašūs į šį moliuską, ir ne retai jie vadinami kompresoriaus ir turbinos „sraigėmis“. Kitos itin svarbios turbinos dalys yra turbokompresoriaus ir turbinos sparnuotės, tarp kurių yra slydimo guolių sistema. Taip pat verta paminėti turbinos vožtuvą ir išmetamųjų dujų sklendę.

Paprasčiausiai tariant turbokompresorius yra sudarytas iš turbinos ir kompresoriaus, kurie yra sujungti viena ašimi ir tarp kurių vyksta oro gainiojimas.

Turbinos veikimo principas

Turbokompresoriaus paskirtis yra padidinti variklio galingumą, suteikiant jam daugiau oro, kuris leidžia sudeginti daugiau kuro. Taip pat ir griežtėjantys ekologijos standartai vis dažniau skatina gamintojus į naują automobilį montuoti turbokompresorius, nes jie padeda mažinti taršą.

Taigi kaip yra varinėjamas oras turbokompresoriuje?

Kompresoriaus sparnuotė per oro filtrą įsiurbia orą, kuris yra suslegiamas ir pradeda keliauti variklio link. Suslėgto oro temperatūra pakyla, tačiau eidamas per turbokompresoriaus radiatorių (jis yra ne visuose automobiliuose) jis atvėsta. Tuomet suspaustas oras patenka į variklį – kuo daugiau oro gauna variklis, tuo daugiau kuro jis gali sudeginti – taip padidėja variklio galingumas. Degant kuro ir oro mišiniui variklyje atsiranda išmetamosios dujos, kurios su slėgiu išstumiamos iš variklio. Taip sukuriamas turbinos sparnuotės, esančios kitame turbokompresoriaus ašies gale, sukimasis, kuris išmetamąsias dujas nukreipia į išmetimo sistemą.

Turbinos ir kompresoriaus sparnuotės, sujungtos ašimi, viso šio proceso metu sukasi vienodu greičiu. Turbinos sparnuotė sukimosi procesą pradeda pirmoji ir įsuka kompresoriaus sparnuotę. Kitaip tariant: kuomet jūs spaudžiate akceleratoriaus pedalą iki dugno, variklis ima reikalauti daugiau kuro. Ši žinutė perduodama turbinos sparnuotei, kuri tuo tarpu per ašį toliau siunčia signalą kompresoriaus sparnuotei, kad ji siurbtų kuo daugiau oro. Ir visa tai vyksta užburtu ratu.

Kaip prižiūrėti turbokompresorius?

Kaip ir kiti automobilio mechanizmai, taip ir turbokompresoriai nėra amžini – jie genda, o turbinų restauravimas (remontas) kainuoja nemažus pinigus. Ką gi reiktų daryti, kad ši variklio dalis tarnautų ilgiau?

Variklio alyvos lygio tikrinimas

Pirmiausia reikėtų nepamiršti patikrinti automobilio variklio alyvos lygį, stebėti, kad jis nebūtų žemiau leistinos ribos, be to, ir pačią alyvą (alyvos filtrą taip pat) reikėtų keisti reguliariai, kad turbokompresorius visuomet gautų geriausią tepimą. Turbinų specialistai „Turbobaltic“ rekomenduoja nemaišyti skirtingų gamintojų tepalų ir juos keisti kas 10-15 tūkst. kilometrų, net ir tais atvejais, kai tepalas skirtas ilgam naudojimui (pavyzdžiui, 30 000 km), taip pat nenaudoti pigių tepalo filtrų, o rinktis tik žinomų gamintojų produkciją.

Reguliarus oro filtro keitimas

Kitas svarbus faktorius – geras oro filtras. Jį taip pat reikėtų laikas nuo laiko patikrinti, kad jis nebūtų užsikimšęs ir leistų turbinos kompresoriui lengvai per jį siurbti šviežią orą. Renkantis oro filtrą vėl gi rekomenduojama nesusigundyti pigiais pasiūlymais, nes pasitaiko atvejų kuomet sušlapę prasti filtrai tampa kaip popierius ir vėliau lūžta, o atplyšusios dalys patenka į kompresorių. Patariama oro filtrą keisti du kartus į metus: pavasarį ir rudenį. Išmetimo sistemą prižiūrėti irgi būtina, ji turi būti neužsikimšusi.

Turbokompresoriaus priežiūra

Verta paminėti, kad esant šaltam varikliui reikėtų vengti stiprių akceleratoriaus paspaudimų. O kuomet baigiate savo kelionę, ypač po važiavimo aukštomis apsukomis ar esant karštam varikliui, būtina prieš užgesinant jį - leisti jam apie pora minučių padirbti laisva eiga, kad turbokompresorius atvėstų ir baigtų greitą sukimąsi.

Jeigu mėgstate ramų važiavimo būdą, kartas nuo karto nepamirškite „pramankštinti“ turbinos stipresniais akceleratoriaus paspaudimais. Ilgalaikis ramus važinėjimas kenkia ir turbina pradeda strigti (sutrinka turbinos geometrija), nes suodžiai užsilieka turbokompresoriuje, jie nėra pilnai išmetami ir viskas nusėda ant sienelių. Pagrindinis tokio defekto simptomas yra traukos dingimas važiuojant į kalną ar dideliu greičiu. Tuomet įsijungia serviso režimas. Užgesinus variklį, strigimas dingsta ir vėl galima važiuoti. Tačiau važinėti taip nerekomenduojama ir jeigu taip nutinka, nedelskite ir nuvykite į „Turbobaltic“.

Taigi yra labai svarbu reaguoti į kiekvieną gedimą, susijusį su oro, kuro, išmetimo ar tepimo sistemomis, kurių darnus darbas užtikrina nepriekaištingą turbokompresoriaus veikimą. O bet koks laiku pastebėtas ir pašalintas gedimas, gali padėti sutaupyti išlaidas rimtam turbinos remontui.

Dažniausi turbinų gedimai

Trumpai apžvelkime, kas gi gali atsitikti blogai prižiūrimam ar tiesiog savaime susidėvėjusiam turbokompresoriui, kuris veikimo metu sukasi net iki 200 000 aps./min.

Kaip jau išsiaiškinome, turbokompresorius turi dvi sparnuotes, kurios gali būti pažeistos. Taip pat išdyla ašis, jungianti šias abi sparnuotes. Neilgaamžiai yra ir slydimo guoliai bei pats turbokompresoriaus korpusas, kuris retai, bet gali skilti.

Kaip identifikuoti turbinos gedimą?

Gerai veikiantis turbokompresorius mus informuoja, kad automobilio variklis ir jo mazgai taip pat veikia sklandžiai. Sugedus turbinai, reikia ieškoti gedimo ir variklio sistemoje. Faktas tas, kad šiuos gedimus galima identifikuoti anksčiau, taip užkertant kelią turbokompresoriaus „subyrėjimui“. Ir laiku pastebėjus bei pašalinus kitų variklio sistemos mazgų gedimus, gali neprireikti turbinos remonto.

Susirūpinti reiktų tuomet, jeigu padidėja variklio alyvos sunaudojimas ar tepalai sunkiasi pro turbiną, sklinda neįprasti pašaliniai garsai iš turbokompresoriaus, sumažėja ar visai dingsta variklio galia, padidėja kuro sąnaudos ar iš išmetimo sistemos veržiasi melsvi arba juodi dūmai. Taip pat neturi būti jokio pašalinio turbokompresoriaus garso.

Turbokompresoriaus remontas: kur tai atlikti?

Sugedus turbokompresoriui jam yra būtinas remontas. Šią paslaugą teikia daug specializuotų centrų ar servisų, o taip pat ir vadinamųjų „garažiukų".

Atsakymas, ką rinktis: ar žemą kainą, ar kokybę ir patikimą paslaugą: Turbinų remontas

Pabaigai

Paskutiniu metu į naujus automobilius vis dažniau montuojami turbokompresoriai, kurių pagrindinė paskirtis tampa ne vien variklio galios kėlimas, bet ir ekonomiškumas bei taršos mažinimas. Todėl nori nenori su turbinomis teks susidurti vis dažniau.

Gamintojai jau ilgą laiką į automobilius montuoja ne tik vieną, bet ir du turbokompresorius, kurie užtikrina dar didesnę variklio galią arba tolygų jos palaikymą visuose sūkių diapazonuose. Turbokompresorių technologija vis labiau tobulėja, o automobilių gamintojai pradeda montuoti jau net ir tris turbokompresorius.

Turbokompresorių galima būtų vadinti „amžinu“ agregatu, tačiau pagrindiniai jo veikimą stabdantys veiksniai yra:

  • tepalas,
  • oras,
  • valdymas,
  • variklio svetimkūniai.

Susijusios įmonės: Turbokompresoriai

Adresas: 
Savanorių pr. 174R, LT-03153, Vilnius
Telefonas: 
+370 5 200 1545
el. paštas: 
Turbobaltic
Įmonės kodas: 
303109787