You are here

Galvosūkiai padangų pirkėjams. Kaip nepasimesti?

  • Padangos/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Padangos/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Padangos
    Padangos

Nors iki dienos, kai žiemines padangas bus privalu pakeisti vasarinėmis, dar liko beveik mėnuo, technikos pasaulio naujienomis besidomintys automobilininkai būsimajai reklaminei guminių naujienų kampanijai turėtų ruoštis beveik taip pat, kaip kino teatre laukdami trilerio pradžios: su kukurūzų spragėsių pakuote ir angliarūgštės prisotinto gėrimo stiklu. Specializuotuose padangų rinkos leidiniuose jau dabar verda aistros apie manipuliacijas bandymų rezultatais.

Vasarinių padangų uždaviniai

Uždaviniai, kuriuos tenka spręsti vasarinėms padangoms iš esmės tokie patys, kaip ir žieminiam automobilių apavui – stabdymo kelias turėtų būti kuo trumpesnis, pasipriešinimas vandenslydai kuo didesnis, mašinos valdymas tikslus, keliamas triukšmas mažas, o protektoriaus rašto ir gumos mišinio įtaka degalų sąnaudoms tokia pat, kaip penicilino uždegimą sukeliančioms bakterijoms. Panašios klasės (ekonominės, vidutinės, premium) gaminiai, dienos šviesą išvydę skirtingų kompanijų fabrikuose, dažniausiai pasižymi gana panašiomis charakteristikomis, kaip ir konkurentų siūlomi analogai. Stebuklų nebūna, todėl, tarkim, pigiausios padangos paprastai gali pasigirti ne visa geidžiamiausių savybių derme, bet vienu kuriuo nors koziriu. Pavyzdžiui, didele rida, tačiau prastoku sukibimu su kelio danga. Arba geromis stabdymo savybėmis ant sausos kelio dangos, tačiau greita kapituliacija važiuojant per liūtį, keleto milimetrų vandens sluoksniu užpilto asfalto.

Žinant šiuos dalykus teoriškai pirkėjui tereikia įvertinti, kokiomis sąlygomis jam dažniausiai tenka keliauti ir pastudijavus palyginamųjų bandymų rezultatus ar pasikonsultavus su šios srities specialistu, priimti atitinkamą sprendimą. Praktiškai viskas šiek tiek sudėtingiau. Bėda ta, kad kai kurie padangų gamintojai gudrauja arba pristatydami savo produkcijos savybes, arba laimėdami testus specialiai šiam reikalui pagamintomis padangomis.

ES etiketės kartais klaidina

2015 metų rudenį viešoje erdvėje buvo nemažai diskutuojama apie ES etiketes, klijuojamas ant žieminių padangų ir, kai kuriais atvejais, klaidinančias pirkėjus. Padangų prekybos bendrovės „Egzotika“ vadovas Rokas Lipeikis, komentuodamas šiuos dalykus atkreipė dėmesį, kad šiuo metu egzistuojanti testavimo metodika tinkama tik vasarinėms padangoms, tačiau ES etiketės ant žieminių padangų skelbia informaciją, surinktą nežiemiškomis sąlygomis atliekamuose oficialiuose bandymuose.

Padangos

„Visiškai akivaizdu, kad tuos pačius gaminius testuojant skirtingomis sąlygomis bus gauti kardinaliai priešingi rezultatai. Tarkim atšalus iki -5 °C, gerai pliusinėje temperatūroje „dirbusi“ padanga gali pralaimėti varžovei, silpnai atrodžiusiai vasariškomis sąlygomis. Šia prasme ES ženklinimas tikrai nėra geras sufleris. Viskas priklauso nuo padangas parduodančio konsultanto kompetencijos ir sąžiningumo“, – teigė R. Lipeikis.

Vienas didžiausių padangų verslo autoritetų „Continental“ 2015 m. rudenį viešu pareiškimu ragino gerinti neadekvačią padangų rinkos priežiūros sistemą Europoje po to, kai buvo paskelbti Vokietijos automobilininkų klubo ADAC ir nepriklausomos vartotojų organizacijos „Stiftung Warentest“ atliktų žieminių padangų bandymų rezultatai.

Bandant 165/70 R 14 dydžio žiemines padangas 80 km/val. greičiu važiuojančio automobilio, ant kurio buvo sumontuotos ES sukibimo ant šlapios dangos „C“ ženklinimu įvertintos „Continental ContiWinterContact TS 850“ padangos, stabdymo kelias ant šlapios dangos buvo 36,2 m. Tuo tarpų blogiausią rezultatą parodžiusio automobilio su Azijos gamintojo padangomis stabdymo kelias buvo bauginantys 49,6 metrai, nors padangos buvo pažymėtos tuo pačiu „C“ įvertinimu.

„Šis šokiruojantis pavyzdys, kai stabdymo kelias toje pačioje kategorijoje ant šlapios kelio dangos skyrėsi daugiau kaip 13 metrų, nėra pirmasis toks atsitikimas padangų pramonėje“, – komentavo Christianas Koetzas, Lengvųjų ir komercinių automobilių padangų EMEA regiono „Continental“ vadovas bei Europos padangų ir gumos gamintojų asociacijos ETRMA prezidentas.

Dar viena, švelniai tariant „keista“, istorija apie klaidinantį ES ženklinimą į viešą erdvę pateko po dviejų Vokietijos automobilininkų klubų GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) ir „ACE Auto Club Europa“ surengtuose bandymų. Jų metu buvo lyginamos 225/50/R17 dydžio (jos montuojamos ant daugelio vidutinės klasės automobilių) padangos. Tarp tuzino konkurentų – „Bridgestone Blizzak LM-32 S“, „Continental WinterContact TS 850“, „Dunlop Winter Sport 5“, „GoodYear Ultra Grip Performance Gen.1“ ir pan. buvo pirmoji „A“ klasei keliamus reikalavimus atitikusi suomiška padanga „Nokian WR D4“. Teoriškai pastarosios padangos turėjo savo varžoves nokautuoti, nes visos jos turėjo tik „B“ ar „C“ įvertinimus. Tačiau nutiko priešingai – matuojant stabdymo kelią tiek ant šlapio, tiek ant sauso asfalto „pirmūnė“ „Nokian WR D4“ pralošė ir galutinėje rikiuotėje užėmė viso labo 5-ąją vietą.

„Nokian Tyres“ gudravo palyginamuosiuose testuose?

Deja, neseniai viešumoje pasirodžiusi informacija verčia spėlioti, kad tokie triukai vyksta ne tik su žieminių padangų bandymais. Suomijos dienraštis „Kauppalehti“ 2016 m. sausio mėnesį metė sensacingus kaltinimus „Nokian Tyres“ kompanijai, esą ši bemaž dešimtmetį gudraudavo į palyginamuosius testus gabendama ne serijinę produkciją (t. y. tokią, kokią vėliau atsiduria automobilininkams skirtose parduotuvėse), o specialius gaminius, turinčius padėti puikiai pasirodyti padangoms palyginamuosiuose bandymuose, kurių rezultatai patenka į žiniakslaidos puslapius. Minėto leidinio žurnalistinis tyrimas buvo paremtas į reporterių rankas patekusiais vidinio „Nokian Tyres“ kompanijos žmonių susirašinėjimo dokumentais, todėl abejoti „padangogeitu“ nėra kaip...

Kilus tarptautinio kalibro skandalui, Suomijos kompanijos vadovai viešai atsiprašė dėl „klaidų“, galimai turėjusių įtakos padangų bandymų rezultatams, tačiau padarė dar vieną liapsusą: užsiminė, kad ir kitų garsių gamintojai sąžinę slegia panašios „nuodėmės“, kai žurnalistų ar kontroliuojančių institucijų atliekamiems bandymams pateikiami ne standartiniai, o geresnėmis charakteristikomis pasižymintys egzemplioriai. „Bridgestone“, „Michelin“, „Continental“, „Pirelli“, „GoodYear Dunlop“ ir keletas kitų padangų verslo gigantų kategoriškai paneigė kada nors manipuliavusios tokiais dalykais, palikdami skandale klimpstančią „Nokian Tyres“ dar labiau nepavydėtinoje padėtyje.

Deja, besąlygiškai tikėti tokiomis garantijomis taip pat vargu ar galima, nes sukurti subjektyvų įspūdį esą vienomis padangomis apautas automobilis valdomas tobulai, o tokia pat mašina toje pat trasoje su konkurentų padangomis tampa kaprizingas, galima atliekant plika akimi nematomus važiuoklės reguliavimus, „žaidžiant“ slėgiu ar pan.

Kaip išvengti klaidų artėjant pavasarinei padangų keitimo karštinei?

Kaip išvengti klaidų artėjant pavasarinei padangų keitimo karštinei? Kaip tinkamai pasirinkti padangas savo automobiliui? „Egzotikos“ vadovas R. Lipeikis pataria pasikliauti profesionaliais konsultantais ir sprendimą priimti jiems kuo tiksliau paaiškinus esamus poreikius, važiavimo maršrutus, apibūdinus savo vairavimo stilių bei gavus keletą alternatyvų. Patirtis rodo, kad taip pat atsargiai reikėtų vertinti tiek pačius pigiausius, tiek pačius brangiausius padangų pardavėjų pasiūlymus - tikėtina, kad nei vieni, nei kiti nepateisins lūkesčių.

Ruošiantis „perauti“ mašiną pasidomėjus naujausių padangų bandymų rezultatais ir ES etiketėse pateikiama informacija apie padangos savybes (kuri kol kas neatspindi daugelio labai svarbių ir tiesiogiai su eismo saugumu susijusių dalykų) juos vertinti reikėtų toli gražu ne kaip esminius atrankos kriterijus.

Susijusios įmonės: Padangos

Adresas: 
Sudervės kelias 3 Šeškinė, LT-07171, Vilnius, Lietuva
Telefonas: 
+370 5 2685566
el. paštas: 
Beriva
Įmonės kodas: 
125274533
PVM kodas: 
LT252745314
Adresas: 
J. Basanavičiaus g. 69B, LT-36209 Panevėžys
Telefonas: 
+370 45 596622
Faksas: 
+370 45 508484
el. paštas: 
Egzotika
Įmonės kodas: 
168409136
PVM kodas: 
LT684091314
Adresas: 
Ežero g. 3, LT-77142 Šiauliai
Telefonas: 
+3706 6440 301
el. paštas: 
Jala padangos
Įmonės kodas: 
304447293
PVM kodas: 
LT100012931611
Adresas: 
Savanorių pr. 151A, LT-03150 Vilnius
el. paštas: 
Melga
Įmonės kodas: 
123021015
PVM kodas: 
LT230210113
Adresas: 
Justiniškių g. 126, LT-06142 Vilnius
Telefonas: 
+370 5 2388226
Faksas: 
+370 5 2388224
el. paštas: 
Motorida, UAB
Įmonės kodas: 
110665095
PVM kodas: 
LT106650917
Adresas: 
V. A. Graičiūno g. 1, LT-02241 Vilnius
Telefonas: 
+370 5 2649521
Faksas: 
+370 5 2603037
el. paštas: 
Tyre Intertrade, UAB
Įmonės kodas: 
302284666
PVM kodas: 
LT10004448610
Paslaugos: