You are here

Zaporožiečių guru

Sovietinius laikus menantys žmonės prisimins ir Zaporožiečius: maži kibiriukai juokinę tautą. Po daugelio metų šis istorinis palikimas dar labiau kelia pašaliečių šypsenas. Tik šįkart su labai teigiamomis emocijomis.

Kartu su „Keturių Ratų“ žurnalistu Egidijumi apsilankėme Kaune, pas ZAZ modelių entuziastą.

Kaune gyvenantis Andrius Čikotas savo vairuotojo karjerą pradėjo būtent nuo Zaporožiečio. Dar būdamas penkiolikmečiu gavo iš tėvo pasiūlymą iškeisti mopedą į ZAZ 968 modelį. Automobilis paprastas, paprasta bus ir priežiūra – puiki praktika ateičiai, mokės pats susiremontuoti automobilį.

Vis dėlto, Andrius ilgiau bandė atstatinėti automobilį nei turėjo progos juo važinėti. Garaže mėgstantis pasikrapštyti vaikinas nebijojo eksperimentuoti. Prisimena, kad iš pirmojo ZAZ‘o buvo ir kabrioletą padaręs. Tačiau kaip dažniausiai nutinka, viskas baigėsi metalo laužu.

„Kupriuku“ vadintas modelis jį žavėjo labiau. Teko ilgokai laukti, kol jis pasirodė Andriaus garaže. Tada ir prasidėjo fanatizmas. Šiuo metu kauniečio kieme – 18 Zaporožiečių. Dauguma jų atrodo, tarsi, seniausiai būtų baigę savo gyvenimą, tačiau čia atsidūrę automobiliukai prikeliami naujam, geresniam gyvenimui. Penketas automobilių visiškai sutvarkyti, važiuojantys, sėkmingai praėję technines apžiūras, kurias įveikti, kaip pripažįsta Andrius, nebūna taip sunku, kaip kitiems senesniems automobiliams: „techninių apžiūrų darbuotojai patys juokauja, kad tokius automobilius reikia praleisti vien dėl to, kad atvažiavo sava eiga. Nors tikrina, krato kaip ir visus kitus automobilius, kai kurias bėdas atleidžia: ar kliba kas nors truputį, ar rūdelė kokia lenda.“

Andrius sako vieną automobilį po truputį restauruojantis apie vienerius metus. „Kasdien nesikrapštau, tačiau savaitgaliai dažniausiai būna parduoti.“ Daug laiko atima ir detalių paieškos. Praėjus tiek metų nuo gamybos originalių dalių rasti tampa vis sunkiau. Tada galima pradėti ardyti traktorius ir kitas sovietines transporto priemones: „Rusai ne detalę prie mašinos derino, bet mašiną prie detalės“, - pajuokauja.

Vieni, sutvarkyti Zaporožiečiai iš kauniečio kiemo išrieda turėdami naujus savininkus, kiti atrieda tikėdamiesi naujo gyvenimo. Vis dėl to vienas modelis jau kuris laikas džiugina Andrių ir su juo skirtis nenori. Tai ryškiai oranžinis „kupriukas“ – 965 modelis.

Per metus juo nuvažiuoja apie pusantro tūkstančio kilometrų. Dažniausiai tai įvairūs renginiai, klasikinių ar netradicinių automobilių parodos. Būna, išvažiuoja pasivažinėt vien tik kad dieną praskaidrinti. „Kartą buvau ir į darbą nuvažiavęs, tačiau pusę dienos darbas nevyko. Visi apžiūrinėjo, aptarinėjo kas tai per automobilis.“

Kasdieniam važinėjimui renkasi naujesnį automobilį. Šis – išskirtinai pramogai. „Komforto čia nedaug. Nėra nei radijo, nei kondicionieriaus, atsidarom „fortkutę“ (priekinį langelį, - red. past.), prasivėdinam. Užtat važiuojam linksmai.“ Šiame automobilyje daugiausiai keliavo keturi suaugę žmonės ir vienas mažametis vaikas. Erdvės – per akis. Andrius prisimena, kad anksčiau tokiame Zaporožietyje tilpdavo dvylika studentų. Arba dešimt, jei kas nors armoniką pasiimdavo. Kad kelionė linksmesnė būtų.

Tokį automobilį pasak Andriaus valdyti nereikia didelio mokslo: „Nėra jokios elektronikos, trys saugikliai, du mygtukai, lempos veikia, posūkiai veikia ir važiuoji. Kadangi variklis gale, priekis lengvas, vairas sukiojasi lengvai. Didelio greičio juo neišvystysi.“ Oficialiai skelbiama, kad automobilio kreiserinis greitis – 40 km/h. Didžiausias – 80 km/h. Tačiau pasak šių automobilių entuziasto 0,9 litro V4 formos motoras, išvystantis 27 AG lengvą, vos 600 kg sveriantį automobiliuką gali išjudinti ir iki 115 km/h. Pats išbandė.

Tačiau šiame, oranžiniame „kupriuke“ jis kiek patobulino variklį. Be priekabos magistralėje pasiekė 140 km/h. „Dar buvo galima išspausti šiek tiek daugiau, tačiau pabijojau. Siauri ratukai, siūbuojanti pakaba, tokiu greičiu lekiant tikras iššūkis suvaldyti automobilį. Be to, nereikia net su vilkiku prasilenkti, kad toks mažas spuogas būtų nupūstas vėjo gūsių nuo kelio.“

„Apie kokią nors ekonomiją kalbėti neverta. Sovietų laikais tokio dalyko nebuvo. Ramiai važiuojant, kreiseriniu 40 km/h greičiu šis automobiliukas naudoja apie 7 litrus degalų 100 kilometrų. Truputį paspaudus – 10 litrų. Jei variklis gerai nesureguliuotas ir 12 l/100km pasirodys maža.“

Pasak Andriaus būtent ši rusiška technika gana patikima. Tiesiog čia nėra kam gesti. „Kai per metus nuvažiuojama vos vienas du tūkstančiai kilometrų, didesnė tikimybė kad automobilis suges stovėdamas. Tokiai mašinai geriau judėt, kad detalės susiteptų.“  Vis dėlto, kartais užsikiša koks kuro sistemos filtriukas, ar stabdžių sistema praranda sandarumą. Andrius prisimena vieną kelionę kai dingo stabdžiai. Sustoti padėjo rankinis stabdys. Pasirodo – stabdžių skystis baigėsi. „Sustojom, pasitaisėm vietoje“.

Automobilį tvarkyti nesunku. Viskas paprasta, elementaru. „Užtenka peilio, replių ir plaktuko. Sutvarkysi viską. Yra rusiškas raktų rinkinys, kirstukas ir plaktukas. Būtent toks buvo automobilių komplektacijoje. To pakako.“

Prieš metus Andrius sukonstravo būtent šiam automobiliui skirtą priekabą. Prieš keletą metų pamatęs tokią priekabą Ukrainoje nusprendė analogą pasidaryti pats. Sujungęs priekinę ir galinę „zapo“ dalis jis padidino saviškio „kupriuko“ tinkamumą tiek kelionėms, tiek poilsiui. Atidarius priekinę priekabos dalį – garso sistema ir gana nemažai vietos bagažui. Galinėje dalyje – kepsninė. „Atvažiuoji į kokį renginį, iškylą, nereikia nieko ruoštis, pakanka poros minučių ir gali kepsnius kepti.“

Kiek toks malonumas kainuoja, savininkui pasakyti sunku. Ypač kai beveik viską daro pats. „Pinigus investuoji po truputį, nesijaučia kiek išleidi. Tačiau už šį modelį reikėtų pakloti panašią kainą kaip už 2000 metų VW Passat.“

Andriaus meilė tokiems automobiliams tikrai ne iš išskaičiavimo. „Viską suteikia emocijos, aplinkinių šypsenos. Šis automobilis džiugina tiek šeimininką, tiek aplinkinius. Išvažiuoji, rodos visas pasaulis tau pradeda šypsotis.“

ZAZ 965 techniniai duomenys:

Gamybos metai

1960 - 1969

Variklis

0,889 l V4

Galia

27 AG

Didžiausias greitis

80 km/h

Degalų sąnaudos

7 l/100km

Kaina

2000 rublių

 

Teksto autorius Egidijus Babelis (žurnalas „Keturi ratai").

Automobiliai: