You are here

Ignas Daunoravičius: „Niurburgringe“ pirmieji pradėjome lenktynėms ruošto elektromobilio nuomą

  • Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks\Racetracker nuotrauka
    Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks\Racetracker nuotrauka
  • Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks\Racetracker nuotrauka
    Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks\Racetracker nuotrauka
  • Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Tesla Model 3 Performance by Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Į turistadienius atvykę automobiliai/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Į turistadienius atvykę automobiliai/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Į turistadienius atvykę automobiliai/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Į turistadienius atvykę automobiliai/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Į turistadienius atvykę automobiliai/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Į turistadienius atvykę automobiliai/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Ringfreaks/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Niurburgringas/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Niurburgringas/Vytauto Pilkausko nuotrauka
  • Degalinė, kurioje degalų atsargas pildosi patys įvairiausi automobiliai/Vytauto Pilkausko nuotrauka
    Degalinė, kurioje degalų atsargas pildosi patys įvairiausi automobiliai/Vytauto Pilkausko nuotrauka

„Žaliasis pragaras“ arba „Niurburgring“ – pasakoti, kas tai yra tikriausiai nebūtina, bet negirdėjusiems apie ją - trumpa įžanga.

Tai legendinė lenktynių trasa Vokietijoje, o jos ilgis 20.830 km. Ją sudaro daugybė pačių įvairiausių posūkių, o aukščio skirtumas tarp žemiausios ir aukščiausios trasos vietų yra net 300 metrų. Taigi kalvų, kaip ir posūkių, šioje trasoje itin daug. Be to, vienoje trasos vietoje, esant itin dideliam greičiui automobiliai šiek tiek atkyla nuo žemės visais keturiais ratais. Tiesa, trasa gali būti naudojama pagal kelias skirtingas konfigūracijas. Tuomet jos ilgis kinta. Bet visiems rekordų siekėjams svarbiausi yra tie dvidešimt su trupučiu kilometrų.

Perteikti emociją, ką reiškia važiuoti šioje trasoje, gana sunku. Žodžiais, tai būtų – tiesiog: „WOW, super, tobula, nerealu“ ir t.t. Geriausia kada nors ja pravažiuoti patiems. Ypač tuomet, jeigu yra tekę važiuoti kokia nors kita žiedine lenktynių trasa, palyginant ją su „Žaliuoju pragaru“.

Trasą gali išmėginti visi

Nors tai lenktynių trasa, kurioje vyksta daug pačių įvairiausių lenktynių, o automobilių gamintojai čia testuoja savo automobilius bei siekia vieno rato įveikimo rekordų, tačiau ja gali pralėkti kiekvienas mirtingasis, turintis vairuotojo pažymėjimą. Be to, tai galima padaryti net ir su savo automobiliu, kuris nebūtinai privalo būti sportiškas. Galima čia lėkti net ir su minivenu, SUV‘u ar net krovininiu furgonu. Taip pat leidžiami ir motociklai. Šioje trasoje, nuo pat jos atidarymo, nuo 1927 metų, yra rengiami „turistadieniai“. Kai čia nevyksta lenktynės, trasa gali važiuoti, kas tik nori.

O jeigu vis tik norisi šią trasą išmėginti su žiedui ruoštu automobiliu, ne problema. Aplinkui čia pilna įvairių nuomos kompanijų, kuriuos ruošia sportinius automobilius ir siūlo juos išsinuomoti visiems norintiems.

Tarp gausybės nuomotojų, yra ir lietuvių, kurie geriau žinomi, kaip „Ringfreaks“. Jie čia, visai netoli Niurburgingo trasos, turi didžiules patalpas ir jau daugiau nei penkerius metus remontuoja sportinius automobilius, juos gamina bei leidžia į nuomą.

Tarp gausaus būrio BMW markės automobilių „Ringfreaks“ turi šį bei tą kitokio. Tai elektromobilis „Tesla Model 3 Performance”, pilnai jų pačių paruoštas lėkimui žiedinėje trasoje.

Būtent apie jį ir pakalbėjome su „Ringfreaks“ įkūrėju Ignu Daunoravičiumi, kuris užsuka kartas nuo karto padriftinti ir į Lietuvą, taigi yra gana gerai žinomas mūsų šalyje. Be to, Ignas yra puikiai daug kam žinomo Norberto Daunoravičiaus (NorbeFilms) brolis.

Kodėl sugalvojote į trasai nuomojamų automobilių sąrašą įtraukti ir „Tesla“?

Mintis apie „Tesla“ kilo 2020 metais. Po to, kai išbandėme pirmuosius „Tesla“ automobilius gatvėje, pamatėme, kad tai yra labai geras automobilis su daug potencialo: greitas, gerai valdomas ir patogus. Ir nusprendėme, kad norime būti pirmieji, kurie „Niurburgringe“ į nuomą paleidžiam pirmą pilnai žiedui ruoštą elektromobilį.

Taigi būtent 2020 metais pradėjome šio projekto pamatinius darbus, tačiau Covid-19 pakišo koją ir nusprendėme šiek tiek visa tai atidėti.

Kadangi per metus situacija nepasikeitė, niekas dar nebuvo į trasą nuomai išleidęs elektromobilio, taigi grįžom prie pilno idėjos įgyvendinimo. 2021 metų vasarą nupirkome visiškai naują „Tesla Model 3 Performance”, išardėme, sudėjome saugos lankus bei atlikome visus kitus reikiamus patobulinimus ir 2022 metų sezono pradžioje paleidome į nuomą.

Trumpai apie patį automobilį. „Tesla Model 3 Performance” yra pilnai paruoštas lenktynėms pagal visus FIA saugumo reikalavimus. Elektromobilis varomas visais keturiais ratais, o jo galia – 520 AG.

Ir taip, mes esame pirmieji, kurie „Niurburgringe“ pradėjome lenktynėms ruošto elektromobilio nuomą.

Kokios pagrindinės modifikacijos, atliktoms šiam automobiliui, leidžiančios jam gerai jaustis trasoje?

Tai visų pirma su saugumu susijosios modifikacijos: sportinės sėdynės, šešių taškų saugos diržai, saugos lankai. Toliau važiuoklė: sportiniai amortizatoriai, sportinės spyruoklės ir, žinoma, sportiniai stabdžiai, kas yra labai reikalinga lekiant trasoje. Taip pat, padangos – kibesnės, nei standartinės.

Iš tikro, tai nėra labai stipriai modifikuotas automobilis.

Dar noriu paminėti, kad standartinio automobilio svoris buvo 1870 kg, dabar jis sveria 1790 kg. Tai gaunasi, kad išmetėme apie šimtą kilogramų, bet, žinoma, įdėjome saugos lankus bei kitus reikiamus dalykus ir šiek tiek svorio sugrįžo.

Pagrindinis iš automobilio išimtas svoris, tai originalios sėdynės. Nelabai ten ką daugiau buvo galima ir išimti. Be to, palikome pečiuką ir panašiai, kad automobilis neprarastų komforto (būtų galima atsivėsinti ar pasišildyti), nerasotų stiklai, nes automobilį trasoje galima naudoti ir kovą, ir liepą, ir lapkritį.

Ar su baterijomis kas nors daryta?

Baterija yra standartinė, tačiau mes esame padarę keturių milimetrų storio aliumininę dugno apsaugą, kad nebūtų baterijai padaryta žala, jeigu automobilis išlekia iš trasos ar aštriai „lipant ant kerbų“ trasoje.

Šiaip baterija yra apsaugota gamykliškai, tačiau turi tiek stiprių, tiek silpnų vietų, tai jeigu smūgis bus į silpnesnę vietą, galima ją apgadinti. Baterijos kaina prasideda nuo 15 000 eurų, taigi verčiau ją kaip įmanoma geriau apsaugoti.

Ar „Tesla“ žino, kad esate taip modifikavę jų gaminį?

Taip, gamintojas žino, nes esu buvęs „Tesla“ servise keliais klausimais.

Kaip ši „Tesla“ elgiasi trasoje?

Nors tai 2021 metų modelis ir tikrai nauja mašina, bet kas mane patį asmeniškai labai nustebino, kad įsijungus „Track mode“ (trasos režimą) ir važiuojant be stabilumo sistemų, valdosi automobilis taip, kaip sakykim, koks gerokai senesnių laikų automobilis. Jis šiek tiek gali ir slysti, slydimą galima reguliuoti gazu ir tas valdymas yra toks „analoginis“. Labai paprastas valdymas.

Pavyzdžiui, vienas žmogus, kuris šioje trasoje važinėja labai daug ir tai daro vien tik su „Porsche“ (Tai yra labai kibus automobilis ir labai mažai kada slysta posūkiuose. Nebent slydimas išprovokuojamas tik tada, kai labai labai greitai važiuojama trasoje), pavažiavo su „Tesla“ ir sako, kad jam nepatiko, nes ji kažkaip nestabili.

Tai yra tiesa, nes ji turi šiek tiek žaismingumo, to judėjimo. Man asmeniškai tai labai patiko. Daug kitų, vairavusių „Tesla“ trasoje irgi liko tuo labai nustebinti gerąja prasme. Tie, kurie nebijo važiuoti labai greitai, ypač gerai įvertino tokį šio elektromobilio charakterį trasoje. Šis automobilis duoda daug atgalinio ryšio, gali jausti, kaip jį kontroliuoji. Ir svarbiausia, kad visa tai gali atlikti su ne bet kuo, o su elektromobiliu.

Kokios yra vieno rato elektros sąnaudos trasoje?

Čia labai priklauso nuo to, kaip bus spaudžiama. Važiuojant maksimaliai, galima pilnai įveikti du trasos ratus (vieno ilgis apie 20 km) be problemų. Važiuojant ramiau, galima ir daugiau. Su kolega esam važinėję trasoje per lietų, tai nuvažiavus šešis ratus, buvo išnaudota vos pusė baterijos, kurios talpa yra 82 kWh.

Kiek kainuoja išsinuomoti „Tesla“?

2 ratai trasoje su šiuo mūsų elektromobiliu kainuoja 300 eurų.

Kiek laiko jums trūko šis projektas?

Dirbome ties juo 4 mėnesius. Nors dirbo prie automobilio keli žmonės, tačiau skaičiuojant išeitų taip, kad prie automobilio kasdien dirbo vienas žmogus.

Ar vystant šį projektą buvo kokių nors iššūkių?

Kalbant apie reikiamas sportines detales, tai „Teslai“ kelios įmonės gamina „performance“ (sportines) dalis, bet tos visos detalės dažniausiai yra niekam tikusios ir jos netinkamos ypač Vokietijai, nes čia reikia dalių sertifikatų ir t.t. Be to, daugiausiai, vadinamos tiuning dalys yra dažniausiai pritaikytos labiau naudojimui gatvei, o ne trasai.

Didelė bėda buvo su amortizatoriais, nes juos reikėjo visai nuo nulio patiems projektuotis ir gamintis, kaip pagrindą naudojant „Teslai“ skirtus amortizatorius, o visa kita darant patiems.

Visą savaitę dieną dienon dirbau vien tik prie amortizatorių. Jų reguliavimo, sprendimų ieškojimo, kokias dalis naudoti. Tai teko tikrai daug pažaisti eksperimentuojant.

Ar darėte kokius nors aerodinaminius patobulinimus?

Elektromobilių kūrėjų tikslas yra padaryti taip, kad jie turėtų kuo mažesnį oro pasipriešinimą, tai reiškia, kad nėra gero prispaudimo, todėl prie tam tikro didelio greičio elektromobilis gali imti net gi kilti. Tai pavyzdžiui, standarte pas šitą „Tesla“ kažkur nuo 180 km/h greičio galinė automobilio dalis pradeda lengvėti. Pradeda „plaukioti“. Greitkelyje važiuojant apie 250 km/h tai jau tampa labai nemalonu ir reikia labai atsargiai vairuoti, nes galas būna itin stipriai atsipalaidavęs.

Taigi, padidinti prispaudžiamąją jėgą, sumontuotas originalus „Performance“ galinis spoileris, plius mes dar ant viršaus uždėjome tokią specialią juostelę, vadinamą „gurniflepą“ (angl. gurney flap), kuris leidžia pasiekti geresnį automobilio galo prispaudimą, esant dideliam greičiui. Taigi po šios paprastos modifikacijos, automobilis tapo gerokai stabilesnis.

Priekyje, aerodinaminiai elementai yra standartiniai.

Kokie ateities planai – gal bus daugiau elektromobilių?

Šie pirmieji metai yra daugiau testiniai. Norime suprasti, kaip vien tik trasoje eksploatuojamas automobilis tarnauja, kokie gedimai ar trūkumai atsiranda, norime suprasti, kokie yra optimaliausi aptarnavimo intervalai, kaip dyla padangos, stabdžiai, kiti mazgai.

Klientams taip pat reikia laiko patikėti, kad lėkti trasoje su tokiu automobiliu irgi gali būti smagu, nes sakyčiau, kad 80-90 procentų žmonių nekenčia elektromobilių, tačiau net ir visiškai užkietėję benzingalviai ateina pas mus ir sako: „aš nekenčiu, bet jau noriu išbandyti, nes įdomu“.

Tai šiais metais ir galbūt 2023-iaisiais turėsime tik vieną elektromobilį, nes dar taip greit neįvyks tas lūžis, kad būtų galima plėstis su jais.

Aišku, jeigu matysim, kad viskas keičiasi, paklausa tokių lenktynėms ruoštų automobilių auga itin sparčiai, tai darysim ir antrą, ir trečią.

Kaip į tokį jūsų ėjimą su „Tesla“ nuomai žiūri konkurentai? Ar nesiruošia irgi kažko panašaus išleisti nuomai į trasą?

Manau, kad stebi, bet šis projektas tikrai yra labai sudėtingas. Imant kainą, tai nėra kosmiškai brangu, kažkas būtų panašiai, kaip surinkti „BMW M4”.

Esminis klausimas, žinios ir patirtis kuriant sportinius automobilius, nes galima sakyti, jog nei viena aplinkui esanti kontora pati tiek daug nedaro modifikacijų automobiliams, kaip mes. Taigi, manau, kad konkurentai taip pat norėtų kažko panašaus, tačiau sunkiausia yra rasti, kas tai padarytų.

Dirbant pačiam prie šio projekto buvo akimirkų, kuomet norėjosi rasti tam tikros informacijos vienu ar kitu klausimu, tai informacijos – nulis. Žmonės bijo baterijų, kitų tik su elektromobiliais susijusių dalykų.

Kokie klientų atsiliepimai apie „Tesla“?

Nuolatiniai pas mus automobilius nuomojantys klientai, pasiima „Tesla“ ilgesniam laikui, nes jiems įdomu paanalizuoti, kaip šis automobilis elgiasi trasoje. Tai natūralu, kad vieniems patinka, o kitiems – ne. Bet kokiu atveju, dažniausiai jie būna nustebę į gerąją pusę.

Na, ir šiaip gauname gana nemažai įvairių užklausų iš būsimų klientų. Visiems viskas įdomu. Taigi paklausia, pasidomi, užsirezervuoja į priekį, atvažiuoja, pasibando.

Bet kaip sakiau prieš tai, sezono pradžioje, kai tik paleidome šį automobilį į nuomą, lūžio nebuvo, kad didelis susidomėjusių skaičius vis tik paimtų ir išmėgintų. Domėjosi ir klausinėjo daug, bet ryžosi išmėginti gerokai mažiau. Tačiau antroje sezono pusėje viskas gana gerai įsibėgėjo, automobilį išsinuomoja vis daugiau ir daugiau žmonių.

Yra ne tik elektromobilis

Tai toks tas reportažas iš „Niurburgringo" ir apsilankymo pas „Ringfreaks“ vyrukus. Teko šį jų kūrinį išmėginti ir trasoje. Įspūdžiai tikrai labai geri. Automobilis labai smagiai skrieja trasoje ir yra gerai valdomas.

Kadangi tai buvo pirmas kartas važiuojant šioje trasoje, tai nebuvo stengtasi siekti rekordų. Pagrindinis tikslas buvo pralėkti šia trasa, išmėginti pilnai trasai paruoštą „Tesla Model 3”, kuris, kaip minėjo Ignas, yra pirmasis elektromobilis, skirtas tokio tipo nuomai „Niurburgring" trasoje.

Be šio „Tesla“, „Ringfreaks“ nuomai dar siūlo „BMW E90 325i”, „BMW E90 330i”, „BMW F30 328i” bei septintos kartos „Volkswagen Golf GTI“.

Nuoširdžiai rekomenduojame pralėkti Niurburgringe! Garantuojame, kad įspūdžių bus labai daug. Ta atmosfera ir visa kita, yra kažkas labai smagaus. Be to, į šią trasą atvyksta begalė benzingalvių su pačiais įvairiausiais automobiliais. Yra į ką akis paganyti ir įdomiai praleisti laiką.

Kategorijos: 
Automobiliai: